Jakie lektury są w 5 klasie podstawowej?
Lista lektur dla piątoklasistów to całkiem sporo tytułów, ale z pewnością nie spotkają się jedynie z pomrukami niezadowolenia. Jest na niej bowiem wiele bardzo ciekawych pozycji, które zainteresują zarówno miłośników powieści przygodowych i fantastycznych, jak i tych, którzy wolą krótsze formy literackie, z mitologią czy historią w tle, a także dla entuzjastów poezji.
Klasa 5 to zarówno spotkania z dziełami polskimi, jak i zagranicznymi. Oto, z jakimi książkami muszą zapoznać się piątoklasiści.
Lektury obowiązkowe w 5 klasie szkoły podstawowej
Wśród obowiązkowych lektur dla piątoklasistów znajdują się nie tylko powieści, ale również poezja, a także mitologia. Oto lista lektur do 5 klasy, z którymi każdy uczeń musi się zapoznać:
Adam Mickiewicz – Pan Tadeusz (wybrane fragmenty);
Seweryna Szmaglewska – Czarne Stopy;
Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza;
Clive Staples Lewis – Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni;
Wybrane mity greckie – mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce;
Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne.
Przeczytaj również:

Lektury szkolne – jak zachęcić dziecko do ich czytania?
Lektury uzupełniające w 5 klasie szkoły podstawowej
Lewis Carroll – Alicja w Krainie Czarów
Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo
Małgorzata Musierowicz – wybrana powieść
Edmund Niziurski – Sposób na Alcybiadesa
Bolesław Prus – Kamizelka
Henryk Sienkiewicz – Janko Muzykant
Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera
Bolesław Prus – Katarynka
Henryk Sienkiewicz – W pustyni i w puszczy
Jakie zmiany w lekturach 2025?
Co jakiś czas wprowadzane są zmiany w kanonie lektur. Mają one na celu nie tylko urozmaicenie uczniom zajęć z języka polskiego, ale przede wszystkim większe dostosowanie omawianych treści do współczesności, np. poprzez rezygnację z dzieł, które pisane są zbyt archaicznym językiem lub też takich, które poruszają problematykę zupełnie nieaktualną.
Kładzie się większy nacisk na to, by lektury w szkole omawiały problemy współczesnego świata, a jednocześnie nadal były nośnikami ponadczasowych wartości.
Lista lektur do 5 klasy szkoły podstawowej również została nieco okrojona. Ze spisu lektur obowiązkowych usunięta została Katarynka Bolesława Prusa oraz W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza, które znalazły się na liście lektur uzupełniających. Na stałe z listy lektur zniknął wiersz Juliusza Słowackiego W pamiętniku Zofii Bobrówny.
Przeczytaj również:

Szkoła w Chmurze – co to takiego, zasady, opinie, ceny, rekrutacja
Gdzie sprawdzić listę lektur?
Zazwyczaj uczniowie otrzymują listę lektur w szkole, na lekcji polskiego, na początku nowego roku szkolnego. Jeśli jednak chcą się lepiej i wcześniej przygotować, bez problemu znajdą aktualne listy lektur do każdej klasy w Internecie.
Dlaczego warto czytać lektury szkolne?
Niestety, przyjęło się, że lektury – nawet, jeśli wydają się ciekawymi książkami – zazwyczaj są czytane niechętnie. Zapewne spowodowane jest to faktem niepisanego przymusu – lekturę trzeba przeczytać, bo wiedza z niej zazwyczaj jest w jakiś sposób weryfikowana i oceniana przez nauczyciela, a mało który uczeń świadomie chce się narażać na otrzymanie złych not (szczególnie jeśli daną lekturę omawia się na kilku lekcjach języka polskiego, co zwiększa ryzyko). Dla wielu uczniów pojęcie lektury szkolnej jest również jednoznaczne z... nudą. Dlatego właśnie co jakiś czas pojawiają się zmiany w kanonie lektur, by nieco urozmaicić i umilić dzieciom czytanie, a także dostosować treści do wymogów obecnych czasów. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet czytanie z pozoru nieciekawej lektury niesie ze sobą wiele korzyści.
Przeczytaj również:

Nieklasyfikowanie ucznia – co to oznacza? Powody. Co zrobić?
Dlaczego warto czytać lektury szkolne?
Promują wartości społeczne oraz ponadczasowe, właściwe postawy moralne. Lektury szkolne często mówią o odwadze, lojalności, patriotyzmie, przyjaźni, szczerości i wielu innych wartościach, które powinno się pielęgnować i szanować.
Rozwijają wyobraźnię. Każda książka, w tym także lektury szkolne, doskonale kształtuje wewnętrzny świat i uwrażliwia na piękno. Książki pomagają rozwijać myślenie abstrakcyjne, a także wpływają na wzbogacenie umiejętności postrzegania świata. Cytując klasyka, Umberto Eco – Kto czyta książki, ten żyje podwójnie.
Doskonalą umiejętność analizy, interpretacji i krytycznego myślenia. Podczas omawiania lektury szkolnej uczeń doskonali umiejętność dyskutowania i wyrażania własnego zdania. Zmuszony jest analizować i interpretować to, co przeczytał oraz odpowiednio się do tego odnosić. To wzbogaca jego inteligencję i wrażliwość, a także kształtuje pewność siebie.
Wzbogacają słownictwo, wiedzę kulturową oraz umiejętności językowe. Czytanie książek – nie tylko lektur szkolnych – wpływa na rozwój językowy, pomaga doskonalić ortografię, gramatykę i składnię oraz wzbogaca słownictwo i zwiększa elokwencję.
Dla wielu uczniów lektury szkolne to prawdziwa „zmora”. Nie sposób bowiem stworzyć listę lektur, która zadowoli wszystkich – zawsze któraś książka będzie „ciężka”, „nudna”, „za długa” itp. Mimo wszystko jednak, zdecydowanie warto się przemóc i powolutku, we własnym tempie czytać lektury. I to nie tylko po to, by mieć spokój na lekcji polskiego. Każda książka to bowiem wartość dodana to światopoglądu i świadomości językowej oraz okazja do ciekawej dyskusji z innymi.