Mamazone

Jakie są lektury w 4 klasie szkoły podstawowej? Lista lektur szkolnych

22 lipca 2025
Magdalena Krajewska-Sochala
Magdalena Krajewska-Sochala
Magdalena Krajewska-Sochala

pedagog

Treść napisana przez eksperta

Zadajmy sobie na wstępie pytanie – czy nasze dzieci czytają wystarczająco dużo? To raczej pytanie retoryczne, bo czy my sami, jako rodzice, jesteśmy dla nich przykładem w tym względzie? Jak często widzą nas z książką? Poziom czytelnictwa w społeczeństwie polskim jest jaki jest. Możemy jednak poprawiać go na rodzinnym gruncie. Nie czekajmy, aż nauczyciel zada dziecku w szkole lekturę do przeczytania. Wyprzedźmy go i zachęćmy nasze dzieci do sięgania po książki. Podsuwajmy te, które i tak będzie musiało przeczytać. Sprawdźmy, jakie lektury są przewidziane w podstawie programowej na przykład dla klas 4-6 i zadbajmy, aby przedstawić je naszym dzieciom w sposób zachęcający. Nie z obowiązku szkolnego, ale dla samej przygody obcowania z książką.

dzieci czytające książki
Depositphotos

Czym jest podstawa programowa?

Podstawa programowa to oficjalny dokument opracowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej określający dokładnie, czego uczniowie powinni się uczyć na różnych etapach swojej nauki w szkole. Można nazwać ją fundamentem oświaty, bo dzięki zapisom w niej zawartym edukacja w całym kraju ma jednolity charakter i daje naszym dzieciom równe szanse na zdobycie wiedzy oraz umiejętności, niezależnie od tego, czy uczęszczają do szkoły w dużym mieście, czy w małej miejscowości. W przypadku języka polskiego szczególny nacisk w podstawie programowej kładzie się na trenowanie czytania (w tym czytania ze zrozumieniem), analizowanie i interpretowanie tekstów, a także na rozwijanie zdolności do tworzenia własnych wypowiedzi – zarówno ustnych, jak i pisemnych.

Nieodłącznym elementem podstawy programowej jest wykaz lektur. Ten dostosowywany jest do poziomu rozwoju uczniów na różnych etapach edukacji i stara się nadążać za nowinkami czytelniczymi. W najmłodszych klasach dzieci poznają głównie takie utwory literackie, jak bajki, baśnie i wiersze z repertuaru dziecięcego. W klasach starszych pojawiają się już bardziej wymagające teksty.

Lista lektur szkolnych nie jest sztywna. Zmienia się wraz z modą na danego autora i dostosowuje do współczesnego świata. Oczywiście pewne klasyki pozostają constans. Nie wyobrażamy sobie, żeby nasze dzieci nie znały „Pana Tadeusza” czy „Ani z Zielonego Wzgórza”. Jednak wielu obecnych lektur nie będziemy kojarzyć z własnego dzieciństwa.

Choć podstawa programowa wyznacza wspólne standardy kształcenia, nie jest sztywnym schematem – nauczyciele mają swobodę w doborze metod i materiałów dydaktycznych.

Lista lektur czy wybranych fragmentów tekstów kultury nie określa, jaka książka ma być przeczytana dokładnie w której klasie. Tu również poloniści mogą decydować o kolejności. I tak, to, co poznają dzieci w czwartej klasie, zależy od konkretnego nauczyciela, który wybiera dane lektury z listy lektur (obowiązkowych i uzupełniających), przewidzianych ustawą programową dla klas 4-6.

Obowiązkowe lektury klasa 4

Jeżeli chodzi o książki zadawane do czytania do domu, z reguły nauczyciel nie wybiera w jednym semestrze więcej niż dwie obszerniejsze lektury. Pozostałe pozycje będą krótsze (lub we fragmentach), możliwe do poznania w jeden bądź dwa wieczory.

Spośród lektur obowiązkowych przewidzianych dla klas 4-6, nauczyciel może wybrać w klasie czwartej szkoły podstawowej m.in. takie tytuły:

  • Jan Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa”,

  • Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks),

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań),

  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki,

  • Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”,

  • Adam Mickiewicz, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty),

  • Ferenc Molnár, „Chłopcy z Placu Broni”,

  • John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”,

  • Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”,

  • wybrane mity greckie – np. mit o powstaniu świata, o Syzyfie, o Prometeuszu, o Ikarze i Dedalu, o Eurydyce i Orfeuszu, o Heraklesie czy o Tezeuszu i Ariadnie,

  • wybrane podania i legendy polskie oraz baśnie europejskie,

  • wiersze znanych poetów – m.in. wybrane wiersze Władysława Bełzy, Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, Joanny Kulmowej czy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego,

  • wybrane przypowieści ewangeliczne.

W porównaniu z Rozporządzeniem MEiN z 2021 roku, w 2024 roku z podstawy programowej dla klas 4-6 usunięto z lektur obowiązkowych m.in takie książki, jak:

  • Bolesław Prus, „Katarynka”,

  • Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”,

  • Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”.

W szkole podstawowej uczniowie poznają je jedynie fragmentarycznie, albo wcale. Zmiana ta tłumaczona jest przeładowanym programem czy niekiedy zbyt archaicznym językiem proponowanych lektur.

Lektury uzupełniające, czyli już nie Henryk Sienkiewicz i Adam Mickiewicz

Lektury uzupełniające to dodatkowe propozycje, które uczniowie dostają do przeczytania spośród różnorodnych gatunków literackich. Tu również jest pełna dowolność dla nauczyciela.

  • Adam Bahdaj, „Kapelusz za 100 tysięcy”,

  • Frances Hodgson Burnett, „Tajemniczy ogród” (lub inna powieść),

  • Lewis Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”,

  • Carlo Collodi, „Pinokio”,

  • Aleksander Dumas, „Trzej muszkieterowie”,

  • John Flanagan, „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu”,

  • Olaf Fritsche, „Skarb Troi”,

  • Emilia Kiereś, „Rzeka”,

  • Joseph Rudyard Kipling, „Księga dżungli”,

  • Janusz Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”,

  • Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”,

  • Marcin Kozioł, „Skrzynia Władcy Piorunów”,

  • Selma Lagerlöf, „Cudowna podróż”,

  • Stanisław Lem, „Cyberiada”,

  • Maria Kownacka, Zofia Malicka, „Dzieci z Leszczynowej Górki”,

  • Janusz Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”,

  • Alan Alexander Milne, „Kubuś Puchatek”,

  • Kornel Makuszyński, wybrana powieść,

  • Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza”,

  • Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera”,

  • Jacek Podsiadło, „Czerwona kartka dla Sprężyny”,

  • Louis de Wohl, „Posłaniec króla”,

  • wybrane pozycje z serii „Nazywam się...”.

Gdzie szukać lektur szkolnych?

Książki do klasy czwartej dostępne są w bibliotekach szkolnych czy w oddziałach i filiach bibliotek publicznych: miejskich, gminnych czy wojewódzkich. Dzieci mogą również czytać na specjalnych czytnikach, które są wyposażone w tzw. e-papier, który nie męczy oczu. To pewien ukłon w stronę technologii i kompromis między tradycją a współczesnością. W multimedialnych bibliotekach z łatwością znajdziemy e-booki a nawet audiobooki wybranych pozycji. Wiele lektur znajduje się również w wolnym dostępie (w domenie publicznej) i można je pobrać na komputer czy telefon bez żadnych opłat ani rejestracji.

Bibliografia

Więcej o tym, jak dbamy o jakość naszych treści znajdziesz w Polityce Redakcyjnej Mamazone.pl.

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dn. 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

  2. Nowa lista lektur 2024/2025. Które lektury są obowiązkowe dla szkół podstawowych, a które w liceum?, www.strefaedukacji.pl, dostęp z dn. 01.02.2025.

  3. Lista lektur szkolnych 2024/2025. Szkoła podstawowa, www.lustrobiblioteki.pl, dostęp z dn. 01.02.2025.


Więcej na ten temat