Mamazone

Kształcenie specjalne – kiedy dziecko się kwalifikuje? Orzeczenie, procedury

9 lipca 2025
Roksana Krysa
Roksana Krysa
Roksana Krysa

dziennikarka

Specjalna organizacja nauki dla dziecka to nie wymysł rodziców, którzy nie zgadzają się z tradycyjnym systemem szkolnictwa, a konieczność, by zapewnić wymagającemu dziecku odpowiednią edukację prowadzoną w sposób dostosowany do jego potrzeb. Niektóre dzieci wymagają bowiem kształcenia specjalnego zależnego od wielu czynników. Czym jest kształcenie specjalne, komu przysługuje, gdzie się odbywa, co jest wymagane, by je uzyskać i na jakiej podstawie wydaje się specjalne orzeczenie?

Nauczycielka i uczennica podczas kształcenia specjalnego
Depositphotos

Co znaczy termin: kształcenie specjalne? Kogo obejmuje?

Kształcenie specjalne jest to system edukacji realizowany dla dzieci i młodzieży, która wymaga stosowania specjalnej organizacji metod pracy oraz nauki. Aby kwalifikować się do objęcia kształceniem specjalnym, niezbędne jest orzeczenie o potrzebie takiego systemu nauki, które wydawane jest przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Kształcenie specjalne przysługuje dzieciom i młodzieży:

  • Z niepełnosprawnościami: niesłyszącym, słabosłyszącym, słabowidzącym, niewidomym.

  • Z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.

  • Z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w stopniu umiarkowanym i znacznym; z autyzmem, w tym także z zespołem Aspergera.

  • Z niepełnosprawnościami sprzężonymi, czyli ze zdiagnozowanymi co najmniej dwiema z wymienionych powyżej niepełnosprawnościami.

Kształcenie specjalne obejmuje również dzieci i młodzież niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym.

W zależności od potrzeb i rodzaju niepełnosprawności – w tym także od stopnia niepełnosprawności intelektualnej – uczniom objętym kształceniem specjalnym organizuje się zajęcia. One to – adekwatnie do potrzeb – umożliwiają: zdobywanie edukacji w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji oraz rewalidację oraz resocjalizację.

Zapewniają też opiekę i fachową pomoc oraz specjalistyczną opiekę w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Uczniowie, którzy są objęci kształceniem specjalnym, mają dobrany odpowiedni program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Zajęcia są również dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia. Każdy uczeń kształci się według indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, który uwzględnia zalecenia zwarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Program nauczania w toku kształcenia specjalnego opracowuje zespół złożony z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a w przypadku ośrodków także z wychowawców grup wychowawczych prowadzących zajęcia z dzieckiem. Na wniosek dyrektora danej jednostki, w spotkaniach zespołu może brać również udział przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej lub pomoc nauczyciela. Za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia, także: lekarz, psycholog, pedagog i logopeda. Pracę zespołu specjalistów koordynuje powołany przez władzę placówki nauczyciel lub specjalista.

Aby opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, zespół dokonuje oceny poziomu funkcjonowania ucznia na wielospecjalistycznej płaszczyźnie. Uwzględnia się: indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, silne strony, predyspozycje, zainteresowania dziecka oraz jego uzdolnienia, zakres i charakter wsparcia ze strony specjalistów, nauczycieli oraz – zależnie od potrzeb – pomocy nauczyciela.

Ocenia się również: przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, zakres trudności w funkcjonowaniu ucznia, jego bariery i ograniczenia, które utrudniają mu działanie i udział w życiu przedszkolnym lub szkolnym.

Jeżeli uczeń realizuje wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualne lub w grupie poniżej 5 uczniów, uwzględnia się również trudności w zakresie włączenia go w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz z grupą w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego. Ocenia się również efekty działań, które podejmuje się w celu przezwyciężenia trudności.

Jakie są formy kształcenia specjalnego?

Kształcenie specjalne jest organizowane przez różne placówki, m.in. przez: niepubliczne i publiczne przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe i szkoły ogólnodostępne, szkoły z oddziałami integracyjnymi, integracyjne, ogólnodostępne z oddziałami specjalnymi oraz szkoły specjalne.

Kształcenie specjalne jest zapewniane również w: młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.

Uczeń może być objęty kształceniem specjalnym do końca roku szkolnego, w którym ukończy 20. rok życia w przypadku szkoły podstawowej lub 24. roku życia w szkole ponadpodstawowej. Za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w szkole lub przedszkolu odpowiada dyrektor placówki.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – co to takiego i jak je otrzymać?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokument, na podstawie którego dostosowuje się edukację dziecka do jego potrzeb oraz możliwości intelektualnych i fizycznych.

Otrzymanie takiego dokumentu nie jest skomplikowane, natomiast konieczne, by rodzice mogli się ubiegać o specjalny tok nauczania dla swojego dziecka.

Aby otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, należy skompletować następujące dokumenty:

  • Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (do pobrania online).

  • Oryginał zaświadczenia lekarskiego wydany przez specjalistę właściwego dla leczenia danej choroby/niepełnosprawności/zaburzenia.

  • Wyniki badania psychologicznego i pedagogicznego.

  • Opinię z przedszkola.

  • Opinie i informacje wydane przez specjalistów prowadzących zajęcia terapeutyczne z dzieckiem.

  • Inne dokumenty medyczne.

  • Kwestionariusz wywiadu dla zespołu orzekającego.

Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego składa się w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej dla miejsca zamieszkania dziecka lub w poradni, do której ono uczęszcza. Wniosek składają na piśmie rodzice, opiekun prawny lub pełnoletni uczeń.

Co daje takie orzeczenie? Co należy się dziecku z takim orzeczeniem?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pozwala na dostosowanie programu szkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka, które wymaga odpowiedniego podejścia ze względu na: swoją niepełnosprawność ruchową, intelektualną lub inne zaburzenie utrudniające mu funkcjonowanie w społeczności przedszkolnej lub szkolnej oraz problemy z przystosowaniem do tradycyjnego modelu nauczania, np. w związku z niedostosowaniem społecznym.

Dziecko posiadające orzeczenie ma prawo do: indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a przede wszystkim do zajęć rewalidacyjnych. Umożliwia się mu również dostęp do odpowiedniego sprzętu i materiałów edukacyjnych, a także jest wspierana jego integracja z rówieśnikami. Placówka, do której uczęszcza dziecko z orzeczeniem, otrzymuje również zwiększone dotacje, dzięki czemu może finansować dziecku dodatkowe zajęcia i wsparcie.

Co zawiera orzeczenie o potrzebnie kształcenia specjalnego?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, zawiera:

  • nazwę i adres poradni;

  • nr dokumentu;

  • nazwiska wnioskodawców (rodziców/opiekunów dziecka);

  • nazwiska członków Zespołu Orzekającego;

  • dane dziecka;

  • adres szkoły, przedszkola, placówki, do której uczęszcza dziecko;

  • okres, na jaki wydaje się orzeczenie;

  • przyczynę/przyczyny wydania orzeczenia;

  • diagnozę (w tym informacje o możliwościach rozwojowych i potencjale dziecka);

  • zalecenia;

  • uzasadnienie.

Tym, co jest najbardziej istotne, są zalecenia zawarte w orzeczeniu. To według nich placówka ma obowiązek realizować specjalny program kształcenia, więc im są bardziej doprecyzowane, tym lepiej. Pomaga to bowiem w doborze odpowiednich metod pracy.

Zalecenia określają: jaka forma i jakie warunki wsparcia będą najlepsze dla indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych dziecka, cele, które należy realizować podczas zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych oraz formę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jaka będzie niezbędna.

Sprecyzowane są też: możliwe formy kształcenia, które będą najkorzystniejsze dla dziecka, oraz uzasadnienie, czy kształcenie specjalne może się odbywać w grupie do 5 osób czy przysługują mu zajęcia edukacyjne indywidualnie z nauczycielem.

Orzeczenie wskazuje również na to, jakie najlepiej wykorzystać środku dydaktyczne pomoce i specjalistyczny sprzęt oraz jakie podjąć kroki ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka i działania wspierające rodziców ucznia. Podany jest też sposób oceny efektów realizacji wszystkich zaleceń.

Warto wiedzieć, że rodzice wnioskujący o orzeczenie dla swojego dziecka, mogą się nie zgodzić z jego postanowieniami i zaleceniami. Mają prawo do odwołania się od orzeczenia do kuratorium oświaty w terminie do 14 dni od daty wystawienia dokumentu. Odwołanie składa się do poradni, która je wystawiła.

Na jaki okres wydaje się takie orzeczenie?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na najczęściej okres wychowania: przedszkolnego, szkolnego lub etapu edukacyjnego.

Orzeczenie może być ważne przez cały okres nauki w przedszkolu lub w poszczególnych etapach edukacyjnych – I etap to klasy 1–3 szkoły podstawowej, II etap to klasy 4–8 szkoły podstawowej – lub na na okres nauki w szkole ponadpodstawowej.

Na czas nieokreślony może być wydane orzeczenie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Zasiłek na dziecko z orzeczeniem

Rodzicom dziecka i dziecku mającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują rozmaite uprawienia, w tym również świadczenia finansowe. Jednym z nich może być zasiłek pielęgnacyjny w wysokości 215,84zł miesięcznie.

Przysługuje on dziecku niepełnosprawnemu posiadającemu orzeczenie o niepełnosprawności, osobie niepełnosprawnej w stopniu znacznym oraz w stopniu umiarkowanym, jeśli niepełnosprawność powstała do ukończenia 21. roku życia. Wniosek o zasiłek składa się w urzędzie gminy.

O tym, jaki zasiłek przysługuje rodzicom i dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, najlepiej dowiedzieć się w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której wnioskuje się o wydanie dokumentu.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka a orzeczenie o kształceniu specjalnym

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – choć obydwa są formą pomocy dzieciom z trudnościami rozwojowymi – realizowane są na różnych postawach, przez różne zespoły, w różnych placówkach i mają różne cele.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) realizowane jest na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i ma na celu stymulowanie rozwoju dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w placówce.

Są to specjalistyczne zajęcia mające na celu wsparcie dziecka we wszystkich formach w prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu. Mogą być prowadzone przez różnych specjalistów, takich jak: psycholog, logopeda, pedagog, w różnych placówkach, zarówno w poradni psychologiczno-pedagogicznej, jak i placówkach edukacyjnych, a dobierane są ze względu na potrzeby dziecka.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dzieciom rozpoczynającym edukację i dotyczy ono stosowania specjalnej organizacji nauki, wedle możliwości psychofizycznych ucznia wskazanych w dokumencie. Zalecenia zawarte w orzeczeniu muszą być ściśle realizowane przez przedszkole lub szkołę. Dotyczą dostosowania warunków organizacji kształcenia oraz zakładają ogólną poprawę funkcjonowania ucznia w przedszkolnej lub szkolnej społeczności.

Kształcenie specjalne oraz WWR mogą być realizowane jednocześnie, ale odbywa się to za pośrednictwem różnych programów i zespołów.

Bibliografia

Więcej o tym, jak dbamy o jakość naszych treści znajdziesz w Polityce Redakcyjnej Mamazone.pl.

  1. https://ppp7.powiat.lublin.pl/o-poradni/ksztalcenie-specjalne-pytania-i-odpowiedzi.html#

  2. https://kuratorium.krakow.pl/podstawowe-informacje-nt-organizacji-ksztalcenia-specjalnego-w-publicznych-i-niepublicznych-przedszkolach-szkolach-i-osrodkach/

  3. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-127

  4. https://www.owpp.pl/dla-rodzica/jak-uzyskac-pomoc/ksztalcenie-specjalne/

  5. https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/orzeczenie-o-potrzebie-ksztalcenia-specjalnego

  6. https://niepelnosprawni.pl/poradnik/co-przysluguje-na-dziecko

  7. https://czpfeniks.pl/wczesne-wspomaganie-rozwoju-co-to-jest-i-ktore-dzieci-moga-z-niego-skorzystac/


Więcej na ten temat