Co to są szlaczki?
Szlaczki to proste wzory, pojedyncze lub dowolnie ze sobą połączone, które rysuje się w zeszytach lub na kartkach. Najczęściej są to: linie proste lub faliste, różnorakie zygzaki, kółka, zawijasy czy kształty literopodobne. Mogą służyć oddzielaniu od siebie poszczególnych treści lub tematów lekcji albo też po prostu stanowić ciekawą, relaksującą zabawę, która przy okazji stanowi świetny wstęp do nauki pisania.
Przeczytaj również:

Nauka czytania i pisania – kiedy zacząć?
Co daje dziecku rysowanie szlaczków ?
Kiedy w przedszkolu zaczyna się przygodę ze szlaczkami – wówczas traktuje się to jako zabawę. I rzeczywiście – rysowanie szlaczków po śladach jest dla najmłodszych dzieci ciekawym zajęciem, ale – co oczywiste – nie łączą tego jeszcze z żadną nauką. Tymczasem taka lekka, nieskomplikowana rozrywka niesie ze sobą wiele korzyści i pomaga rozwijać bardzo wiele istotnych umiejętności dziecka.
Rysowanie szlaczków to doskonałe ćwiczenie grafomotoryczne, które ćwiczy palce dziecka oraz rozwija motorykę małą. Przede wszystkim – niezależnie od tego, czy dziecko rysuje szlaczki samodzielnie,czy po śladzie, doskonale ćwiczy przy tym precyzję ruchów dłoni, próbując jak najstaranniej powtórzyć wzór lub też narysować go samemu.
Porusza również nadgarstkiem i ramieniem, co również jest doskonałym ćwiczeniem. Ponadto, rysowanie szlaczków uczy cierpliwości oraz ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową, a także pomaga rozwijać zmysł estetyczny – szczególnie, jeśli dziecko wykorzystuje karty pracy, na których są gotowe wzory szlaczków.
Ponadto, rysując poszczególne elementy szlaczków, dziecko ćwiczy nie tylko precyzję, ale również płynność ruchów, co jest niezwykle pomocne w nauce pisania na kolejnych etapach edukacji.
Takie mało skomplikowane zadanie, jak wymyślanie i tworzenie własnych szlaczków, może też wpływać na rozwój wyobraźni. Dziecko może eksperymentować z różnymi wzorami, dowolnie łączyć ze sobą kropki, kreski czy zawijasy, tworząc coraz ciekawsze szlaczki. Warto wówczas zachęcić do ciągłego rozwoju i sugerować maluchowi, by wzory się nie powtarzały, by próbował przy ich rysowaniu różnych technik – mazaków, kredek, cienkopisów – lub by starał się zmieścić w określonych, uprzednio narysowanych ramkach czy też spróbował jak najlepiej odwzorować narysowany przez rodzica wzór. Taka prosta zabawa może nie tylko zająć dziecko na dłuższy czas, ale przede wszystkim wspomóc jego rozwój – zarówno intelektualny, jak i motoryczny.
Przeczytaj również:

Łamańce językowe – czym są? Czemu służą? Przykłady
Kiedy dziecko powinno zacząć rysować szlaczki?
Nie ma żadnej granicy wiekowej, która sugerowałaby, kiedy jest odpowiedni czas na ćwiczenie szlaczków Już od najmłodszych lat można zaznajamiać dziecko z rysowaniem po kartce różnych wzorów i kształtów, a idealnym wiekiem na doskonalenie dalszych umiejętności jest moment, w którym dziecko zaczyna przedszkole.
Rysowanie szlaczków zazwyczaj sprawia dzieciom radość, a o to właśnie chodzi – by pod płaszczykiem przyjemnej zabawy zapewnić również możliwość rozwoju.
Można więc poczekać zarówno na etap przedszkolny, jak i rozpocząć rysowanie szlaczków w domowym zaciszu. Wszystko zależy od chęci dziecka. Jedno jest pewne – im wcześniej rozpocznie ono przygodę ze szlaczkami, tym łatwiej będzie mu się nauczyć pisania literek i cyferek w szkole.
Przeczytaj również:

Motoryka mała – co to jest? Ćwiczenia, przykłady, zaburzenia
Ćwiczenia w rysowaniu szlaczków
W Internecie nie brakuje gotowych kart pracy do wydruku zawierających przeróżne szlaczki do rysowania po śladzie, które można wykorzystać zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Ważne jednak, by poziom szlaczków – stopień ich trudności – dostosować do umiejętności dziecka i z czasem zwiększać go tak, by maluch nadal miał przyjemność z zabawy, ale jednocześnie rozwijał swoje umiejętności i nabywał coraz większą sprawność.
Nie trzeba jednak korzystać wyłącznie z druku – szlaczki dla dzieci można tworzyć samemu i podsunąć maluchowi, by jak najlepiej je odwzorował na własnej kartce. Dzięki temu zapewni mu się również odpowiednie ćwiczenie pamięci i wspomoże koordynację wzrokowo-ruchową.
Warto również zachęcać do tworzenia własnych wzorów i kombinacji różnych kształtów. Szlaczki mogą składać się z: linii, kropek, zygzaków, a nawet z cyferek i literek, niezależnie od tego, czy dziecko je już zna czy nie. Nie ma żadnych reguł ich tworzenia – liczy się przyjemność tworzenia i pożytek, który ona przynosi.
Jeśli dziecko nie ma ochoty na rysowanie szlaczków, warto je do tego zachęcić, np. pokazując różne ciekawe wzory lub też rysując razem z nim.
Można wymyślać różne formy zachęty, np. połączenie szlaczkiem dwóch punktów na kartce czy narysowanie ramki ze szlaczków i obrazka w środku.
Można też rzucić wyzwanie – narysowanie szlaczka bez odrywania ręki itp. Dobrze również podsunąć dziecku różnego rodzaju pisaki, kredki czy inne narzędzia pisarskie i kreślarskie, dzięki którym stworzy nowe superwzory.