Mamazone

Dzień Pluszowego Misia – data. Jak się go obchodzi?

12 maja 2025
Magdalena Krajewska-Sochala
Magdalena Krajewska-Sochala
Magdalena Krajewska-Sochala

pedagog

Kto nie miał w dzieciństwie pluszowego przyjaciela? To raczej niemożliwe. Misie – maskotki – towarzyszą nam już od ponad 100 lat (dokładnie w 2022 roku pluszowy miś obchodził swoje setne urodziny) i wspierają dobry sen maluszków, jako niezastąpiona przytulanka, oraz zachęcają do wspólnej zabawy. Ich błyszczące oczy i miękkie futerko to charakterystyczne elementy tej najmilszej zabawki na świecie. Pluszowe misie są częścią kultury i mogą pochwalić się niezliczoną reprezentacją w książkach oraz w filmach. Dzień 25 listopada to czas, aby świętować dzień pluszowego misia i z tej okazji organizowane są w przedszkolach i szkołach różnorakie akcje. Dowiedz się, jak powstały pierwsze maskotki... i jak obchodzić takie święto?

Historia pluszowego misia

Historie tak naprawdę są dwie. Pierwsza zaczyna się pod koniec XIX wieku w małym niemieckim miasteczku. Margarete Steiff, sparaliżowana kobieta, zamiast się poddać kalectwu, nauczyła się szyć. I wybrała szycie zabawek. Najpierw tworzyła słonie, jednak to największy potencjał tkwił w pluszowym niedźwiedziu. Jej siostrzeniec – Richard Steiff – uzdolniony konstruktor o artystycznej duszy udoskonalił prototyp stworzony przez swoją ciotkę i założył firmę sprzedającą pluszowe misie. Maskotki o wysmukłej sylwetce, ruchomych łapkach i miękkim futerku z moheru stały się prawdziwym hitem. Do samej Ameryki marka Steiff sprzedała w krótkim czasie kilka tysięcy egzemplarzy, a inne firmy rozpoczęły masową produkcję własnych misiów.

Druga historia jest nieco bardziej romantyczna. Podobny czas, kilka tysięcy kilometrów dalej i prezydent Stanów Zjednoczonych Theodore Roosevelt, który był na polowaniu. Podobno właśnie to wydarzenie zapoczątkowało miłość niezliczonych dziecięcych serc do pluszowych misiów. Myśliwi postrzelili małego niedźwiadka... Zamiast go dobić, aby pozyskać trofeum, prezydent kazał zwierzę wyleczyć i wypuścić wolno. Scenę zilustrował rysownik Clifford Berryman, a sam rysunek pojawił się na stronach „The Washington Post”. Jeden z producentów zabawek z Brooklynu (Morris Michtom), odtworzył pluszowego niedźwiadka i nazwał go na cześć prezydenta Teddy's bear (Teddy jako skrót od Theodore). Z Białego Domu otrzymał specjalne pozwolenie na używanie imienia głowy państwa w swoim pluszowym produkcie i bardzo szybko sprzedaż misiów poszybowała w górę.

Najbardziej znane misie

Pluszowe misie są najlepszymi przyjaciółmi dzieci i nie tylko ich, bo również dorośli uwielbiają te postacie. Towarzyszą nam w książkach, piosenkach i w filmach. Mamy już wiele kultowych misiów, z Polski i ze świata, które na stałe wpisały się w historię literatury, filmu i telewizji. Oto niektóre z nich:

  • Teddy Bear – najbardziej popularna pluszowa zabawka z Ameryki, ikona dzieciństwa, której popularność niezmiennie trwa od ponad 100 lat.

  • Kubuś Puchatek (Winnie the Pooh) – czyli „miś o bardzo małym rozumku” stworzony na kartach papieru przez A.A. Milne’a. Jego przygody w Stumilowym Lesie z przyjaciółmi – Tygryskiem, Maleństwem i Prosiaczkiem – znane są dzieciom na całym świecie. Ciekawostką jest to, że na język polski tę opowieść o przyjaźni przetłumaczyła siostra Juliana Tuwima – Irena Tuwim.

  • Miś Uszatek – to z kolei polski bohater stworzony przez Czesława Janczarskiego i Zbigniewa Rychlickiego. Charakterystyczne klapnięte uszko, ciepły, opiekuńczy charakter i codzienne przygody sprawiały, że przed tą telewizyjną wieczorynką zasiadały tysiące dzieci w kraju w latach 70. i 80.

  • Miś Paddington – sympatyczny niedźwiadek z Peru, bohater serii książek Michaela Bonda. Miś trafia do Londynu i mieszka z rodziną Brownów, a jego przygody pełne są humoru i ciepła. Postać ta stała się ikoną brytyjskiej kultury, doczekała się również już kilku filmowych i telewizyjnych ekranizacji.

  • Miś Wojtek – prawdziwy niedźwiedź brunatny, który podczas II wojny światowej był maskotką 2. Korpusu Polskiego. Pomagał żołnierzom nosząc amunicję.

Kiedy obchodzimy Światowy Dzień pluszowego misia?

Niesłabnąca popularność misiów sprawiła, że ustanowiono wyjątkowe święto - Światowy Dzień Pluszowego Misia. Na całym świecie obchodzone jest 25 listopada. Nie dziwi chyba nikogo, że to wydarzenie jest atrakcyjne zarówno dla najmłodszych, jak i nieco starszych miłośników przytulanek. Szkoły i przedszkola organizują z tej okazji ciekawe wydarzenia, akademie, bale i konkursy.

Potrzebny miś – pomoc w traumatycznych sytuacjach

Pluszowy miś to dziś symbol bezpieczeństwa, dlatego towarzyszy dzieciom nie tylko w miłych chwilach, ale szczególnie sprawdza się jako powiernik w tych gorszych momentach – w chwilach smutku, stresu i niepokoju. Można spotkać go w przychodniach, na szpitalnych oddziałach, ale jest również na wyposażeniu policji czy straży pożarnej. Strażacy bardzo często, kiedy spotykają dziecko w traumatycznej sytuacji, najpierw ofiarowują mu pluszowego misia. Ta miękka maskotka jak nic innego, potrafi rozładować napięcie i dać chociaż chwilowe poczucie bezpieczeństwa.

Przykładowy scenariusz zajęć na dzień pluszowego misia

Aby świętować światowy dzień pluszowego misia, nie trzeba wiele. Przedszkolaki ten wyjątkowy dzień spędzają otoczone swoimi maskotkowymi przyjaciółmi – mogą przynieść je ze sobą, a nawet zorganizować wspólny bal. Oto kilka scenariuszy zajęć, które można wykorzystać w pracy z dziećmi.

Scenariusz zajęć na Dzień Pluszowego Misia dla przedszkoli i klas 1–3

Temat: Mój pluszowy przyjaciel – historia i zabawa.

Cel zajęć:

  • zapoznanie dzieci z historią pluszowego misia w przystępnej formie;

  • rozwijanie empatii i umiejętności wyrażania uczuć;

  • pobudzanie kreatywności i współpracy w grupie.

Czas trwania: ok. 45 min.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie i wprowadzenie.

  • Nauczyciel wita dzieci i następuje runda prezentacji przyniesionych misiów.

  • Krótkie wprowadzenie o tym, czym jest dzień pluszowego misia.

  1. Opowieść o pluszowym misiu.

  • Prosta, ciekawa historia o powstaniu pluszowego misia (np. o prezydencie Teddy’m Roosevelcie i niemieckiej firmie Steiff).

  • Pokazanie ilustracji, zdjęć lub fragmentów bajek z misiami.

  1. Rozmowa o uczuciach.

  • Pytania do dzieci: „Co czujecie, gdy przytulacie swojego misia?”, „Dlaczego misie są dobrymi przyjaciółmi?”.

  • Krótka rozmowa o tym, jak misie pomagają nam czuć się bezpiecznie i jak można dbać o przyjaciół.

  1. Zabawa plastyczna – Mój wymarzony miś.

  • Dzieci rysują lub wyklejają postać swojego wymarzonego misia, mogą nadać mu imię i wymyślić krótką historię.

  • Nauczyciel zachęca do opowiedzenia o swoich pracach.

  1. Zakończenie – wspólne zdjęcie i piosenka o misiach.

  • Wspólne zaśpiewanie prostej piosenki o misiach (np. Jadą, jadą misie).

  • Zrobienie grupowego zdjęcia z pluszakami na pamiątkę.

Scenariusz zajęć na Dzień Pluszowego Misia dla klas 4–6

Temat: Pluszowy miś – historia, symbolika i kreatywność.

Cel zajęć:

  • Poszerzenie wiedzy o historii i znaczeniu pluszowego misia.

  • Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i kreatywnego myślenia.

  • Kształtowanie kompetencji językowych i artystycznych.

Czas trwania: ok. 60 min.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie i burza mózgów.

  • Nauczyciel pyta: „Co wiecie o pluszowym misiu?”, „Dlaczego misie są tak popularne?”

  • Zapisanie na tablicy najciekawszych pomysłów.

  1. Krótka prezentacja multimedialna.

  • Pokaz slajdów lub filmik o historii pluszowego misia.

  • Omówienie symboliki misia jako przyjaciela, pocieszyciela i zabawki.

  1. Praca w grupachMisiowe opowieści.

  • Uczniowie dzielą się na grupy 3–4-osobowe.

  • Zadanie: wymyślić krótką opowieść lub scenkę z udziałem pluszowego misia, która pokazuje, jak miś pomaga w trudnych sytuacjach (np.: w szkole, podczas samotności, w czasie choroby).

  • Można przygotować krótkie dialogi lub plakat ilustrujący historię.

  1. Prezentacja prac i dyskusja.

  • Grupy prezentują swoje opowieści lub plakaty.

  • Nauczyciel moderuje rozmowę o tym, jak ważne są: przyjaźń, wsparcie i wyobraźnia.

  1. Zadanie kreatywne indywidualneMój idealny miś przyszłości.

  • Uczniowie rysują lub opisują, jak wyobrażają sobie pluszowego misia w przyszłości – może on mieć: nowe funkcje, kolory, moce itp.

  1. Podsumowanie i refleksja.

  • Nauczyciel pyta, czego nowego uczniowie dowiedzieli się o pluszowych misiach i dlaczego warto je mieć.

  • Zachęcenie do przyniesienia misia do szkoły lub domu, by przypominał o przyjaźni i wsparciu.

Bibliografia

Więcej o tym, jak dbamy o jakość naszych treści znajdziesz w Polityce Redakcyjnej Mamazone.pl.

  1. M. Grucela, Dzień Pluszowego Misia, „Bliżej Przedszkola”, 2022, nr 7–8, s. 112–114.

  2. Dzien-Misia.pdf, dostęp z dn. 09. 05.2025

  3. www.edukacja.edux.pl, dostęp z dn. 09.05.2025

  4. www.przedszkola.edu.pl, dostęp z dn. 09.05.2025


Więcej na ten temat