Mamazone

Nauka alfabetu – co zrobić, gdy dziecko nie chce się uczyć?

20 kwietnia 2023
(pierwsza publikacja: 14 grudnia 2021)
Judyta Kolbusz
Judyta Kolbusz
Judyta Kolbusz

pedagog

Treść napisana przez eksperta

Nauka liter jest nieodzownym wstępem do nauki pisania oraz czytania. Zwykle etap ten rozpoczyna się podczas edukacji przedszkolnej, a kontynuowany jest podczas edukacji wczesnoszkolnej. Już w przedszkolu dzieci zaczynają naukę literek, uczą się je rozpoznawać, nazywać rzeczy na wskazaną literkę. Niektóre 5-, a nawet 4-latki doskonale nazywają poszczególne litery alfabetu. Nauka alfabetu według wytycznych Ministerstwa Edukacji rozpoczyna się jednak dopiero w zerówce i kontynuowana jest w pierwszej klasie. Często rodzice spotykają się z pewnymi przeciwnościami i oporem do nauki alfabetu ze strony dzieci. Z czego to wynika? Jak nauczyć dziecko liter i kiedy rozpocząć naukę liter?

Nauka alfabetu – co zrobić, gdy dziecko nie chce się uczyć?
Fotolia

Nauka liter – kiedy jest najlepszy czas, aby ją zacząć?

Zgodnie z obowiązującym systemem szkolnictwa, nauka literek – czytania i pisania przypada na pierwszą klasę szkoły podstawowej. W większości przypadków jednak dzieci poznają literki już w zerówce, a niektóre nawet w przedszkolu, czyli około 4.-5. roku życia. W zależności od placówki, do jakiej dziecko uczęszcza, nauka ta może być realizowana w różny sposób.

Rodzice często zadają sobie pytanie: czy moje dziecko powinno znać już litery? Najczęściej pada ono po spotkaniu ze znajomym, którego dziecko w podobnym wieku zna już cały alfabet albo nawet płynnie czyta. Takie konfrontacje często wywołują u rodziców wątpliwości, zwłaszcza jeśli ich maluch jeszcze nie wypracował danej umiejętności. O ile same wątpliwości nie są niczym złym i mogą zmobilizować do bliższego przyjrzenia się rozwojowi dziecka, o tyle sam fakt, że dziecko nie robi tego samego, co dziecko kuzynki czy sąsiadki, nie świadczy jeszcze o żadnych zaburzeniach.

Trzeba pamiętać o tym, że każde dziecko jest inne, każde rozwija się w swoim tempie i musimy mu na to pozwolić. Oczywiście, czuwając przy tym, aby miało możliwość do nauki i rozwoju. Stwarzanie dziecku odpowiednich warunków do nauki przez zabawę pozwoli w sposób naturalny i niewymuszony zdobywać nowe umiejętności, przystosowane do możliwości poznawczych, właściwych dla wieku dziecka.

Jak pomóc dziecku w nauce czytania i nauce pisania?

Jeżeli chcemy ułatwić dziecku start w szkole, możemy już w domu zacząć oswajać je z alfabetem. Najlepszym pomysłem jest nauka przez zabawę. Dzięki temu zainteresujemy malucha literkami w przystępny i atrakcyjny dla niego sposób. Dla najmłodszych dzieci możemy kupić matę złożoną z piankowych puzzli z literkami i cyferkami.

Wspólne układanie, któremu będzie towarzyszyło nazywanie literek, będzie wspaniałym wstępem do poznania alfabetu. Dodatkowo dziecko, dopasowując poszczególne literki do otworów w puzzlach, będzie ćwiczyło sprawność motoryczną i rozpoznawanie kształtów. Gotowa mata będzie świetnym elementem wystroju dziecięcego pokoju lub kącika z zabawkami.

Sprawdź też: Jak rozwijać motorykę małą u dziecka?

Oczywiście istnieje mnóstwo innych zabawek, które pomogą nam w oswajaniu dziecka z literkami, np.:

  • magnesowe litery na lodówkę,
  • książeczki z obrazkami i literkami,
  • drewniany alfabet układanka,
  • literkowe memory.

Początkowo dzieci uczą się na literach drukowanych, które łatwiej jest im rozpoznać, a następnie samodzielnie napisać. Specjaliści jednak polecają zaczynać naukę alfabetu od liter pisanych, ponieważ to właśnie takimi dzieci będą posługiwać się w zerówce czy w pierwszej klasie. Alfabet pisany (litery pisane) jest jednak bardziej wymagający, dlatego w przypadku młodszych dzieci spokojnie możemy zacząć od nauki liter drukowanych.

Nauka liter w przedszkolu

Jak już wspomniano, większość dzieci zaczyna poznawać litery w wieku przedszkolnym – około 4.-5. roku życia, jednak nawet już u trzylatków możliwe jest wprowadzanie zabaw i zajęć, mających na celu wzrokowe oswajanie z literami. Przykładowo, dzieci uczą się rozpoznawać karteczki ze swoim imieniem, a także litery od innych obrazków i symboli.

Nauka liter w przedszkolu odbywa się równocześnie na gruncie mówionym i pisanym. Oznacza to, że podczas poznawania poszczególnych liter, dzieci uczą się je zapisywać. W pierwszych latach przedszkola jest to nauka pisania linii i szlaczków, która jest wstępem właśnie do nauki pisania liter. Większość pięciolatków jest w stanie opanować rysowanie szlaczków, rozpoznawanie liter, a także cyfr, a nawet zapisać swoje imię. Oczywiście niektóre dzieci przyswajają tę wiedzę szybciej, inne potrzebują trochę więcej czasu, prób, treningu i cierpliwości, i to również jest całkowicie normalne i naturalne.

Dzieci 6-letnie, czyli uczęszczające do tak zwanej zerówki, zaczynają naukę odczytywania literek począwszy od sylabizowania, aż do nauki odczytywania wyrazów całościowo. Równocześnie przebiega też doskonalenie zapisywania liter i całych wyrazów. W tym okresie dzieci uczą się też łączenia podpisów z odpowiednimi obrazkami.

Problemy z nauką liter – czy to dysleksja?

Nie każdy problem z nauką alfabetu czy czytania oznacza dysleksję. Czasami dziecko po prostu potrzebuje więcej czasu i indywidualnego wsparcia, które pomoże mu opanować literki i przejść przez ten trudny etap w edukacji. Są jednak pewne objawy, które rzeczywiście mogą wskazywać na ryzyko dysleksji i w razie wystąpienia kilku z nich, warto skonsultować to ze specjalistą.

Objawy, które mogą być wskazaniem do diagnozy logopedycznej lub do wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, to:

  • problemy z koncentracją podczas odrabiania lekcji, częste odrywanie się od nich pod wpływem hałasów;
  • kłopoty ze zrozumieniem sensu przeczytanego tekstu;
  • wolne czytanie, problemy z łączeniem sylab w wyrazy, wyrazów w zdania itp.;
  • problemy z budowaniem wypowiedzi;
  • zapominanie i mylenie liter podczas pisania;
  • problemy z wyróżnianiem elementów z całości;
  • mylenie kierunków w lewo lub w prawo od siebie;
  • mylenie przyimków określających stosunki przestrzenne;
  • problemy z bieganiem i skakaniem;
  • wadliwa wymowa;
  • przekręcanie wyrazów;
  • trudności w rzucaniu piłką do celu;
  • problemy z łapaniem piłki;
  • problem z wiązaniem sznurowadeł.

Problemy z nauką liter w szkole – kiedy do poradni psychologiczno- pedagogicznej?

Bardzo ważne, aby w razie współistnienia wielu z wymienionych objawów, jak najszybciej zdiagnozować problem, a także udzielić dziecku pomocy. To szczególnie istotne na wczesnym etapie edukacji, ponieważ pogłębiające się problemy w czytaniu, pisaniu i rozumieniu tekstu, mogą prowadzić do obniżenia samooceny dziecka, a także utraty motywacji do nauki.

Diagnoza pod kątem dysleksji rozwojowej, a także terapia pedagogiczna w poradni pomogą pokonać trudności i wesprą dziecko w tak ważnym etapie, jakim są pierwsze lata nauki szkolnej. Dysleksja oznacza problemy w czytaniu oraz pisaniu, ale nie tylko. Warto wiedzieć, że mechanizmy, które wpływają na występowanie dysleksji, mogą powodować szereg objawów w innych obszarach edukacji, a także w rozwoju emocjonalnym związanym z obniżoną samooceną i lękiem szkolnym. Dysleksja występuje nie tylko u dzieci, może pojawiać się też na późniejszym etapie życia. W dorosłości może prowadzić na przykład do niemożności wykonywania niektórych zawodów, wymagających szybkiego zapamiętywania i przetwarzania informacji pisanych oraz mówionych.

Jak sobie radzić z dzieckiem z dysleksją?

To, co bardzo ważne podczas terapii dzieci ze zdiagnozowaną dysleksją rozwojową, to cierpliwość i odpowiednie podejście rodziców. Wciąż jeszcze pokutuje wśród niektórych przeświadczenie, że dysleksja to wymówka dla leniwych dzieci, które nie chcą się uczyć. W rzeczywistości dysleksja najczęściej występuje u pracowitych, inteligentnych i zmotywowanych dzieci, które bardzo chcą się uczyć i wręcz lgną do zdobywania wiedzy. Niestety trafiają one na niezależne od siebie trudności, które sprawiają, że nauka idzie im znacznie trudniej i wolniej. Samo odrabianie pracy domowej może trwać nawet dwa razy dłużej niż u innych, a do tego muszą one uczestniczyć w specjalistycznej terapii. Nie należy tego jednak bagatelizować i odpuszczać. Dzięki regularnej terapii, zajęciom wspierającym i wsparciu rodziców dziecko ma możliwości na wyrównanie swoich szans w szkole.

Bibliografia

Więcej o tym, jak dbamy o jakość naszych treści znajdziesz w Polityce Redakcyjnej Mamazone.pl.

  1. „Nauka czytania i pisania” M. Swędrowska
  2. http://jows.pl/artykuly/uczniowie-z-trudnosciami-w-nauce-–-jak-z-nimi-pracowac
  3. https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/podstawa-programowa-wychowania-przedszkolnego-i-ksztalcenia-ogolnego-rozpoczynamy-konsultacje-dodatkowe-informacje.html
Opublikowano: 14 grudnia 2021
Aktualizacja: 20 kwietnia 2023

Więcej na ten temat