Czasownik – na jakie pytania odpowiada, przez co się odmienia, rodzaje, przykłady, formy

Gramatyka języka polskiego to nie jest bułka z masłem. Potwierdzą to szczególnie obcokrajowcy, którzy zmagają się z przyswajaniem różnych niuansów, którymi naszpikowany jest nasz język. Sporo problemów może nastręczać np. czasownik. Pełni on jedną z kluczowych ról, odpowiadając na pytania dotyczące działań, stanów czy zdarzeń. To dynamiczne słowo, które nie tylko opisuje, co się dzieje, ale również podlega skomplikowanym procesom odmiany, zależnym od kontekstu gramatycznego i semantycznego. Na jakie pytania odpowiada czasownik i przez co się odmienia? Jakie przyjmuje formy? Jak nie popełniać błędów?

Części mowy – przykłady

Język polski jest równie bogaty, co złożony. Aby wyrażać się precyzyjnie, należy dobrze zrozumieć struktury zdań i części mowy – to klucz do prawidłowego posługiwania się gramatyką. Ta wiedza jest konieczna nie tylko do zaliczania sprawdzianów czy zadowalającego zdania matury. Dobrze wykształcony człowiek powinien po prostu pięknie mówić, korzystając z całego bogactwa, jakie ma do zaoferowania nasz język.

Części mowy to klasyfikacja wyrazów ze względu na funkcje, jaką pełnią w mowie. Rozróżniamy części odmienne i nieodmienne.

Do odmiennych części mowy zaliczamy m.in.:

  • rzeczowniki – nazywają osoby, przedmioty, zjawiska czy pojęcia, które stanowią oś naszych wypowiedzi. Przykłady to np. „książka”, „miłość”, „wiatr”. To one tworzą bazę, na której budujemy resztę struktury językowej;

  • czasowniki – nadają rzeczownikom życia, wprowadzają je w ruch. To one opisują, co się dzieje, jakie są działania i jakie stany zachodzą. „Biegać”, „myśleć”, „kochać” – to właśnie dzięki nim nasze zdania nabierają tempa i znaczenia;

  • przymiotniki – opisują i określają cechy. „Piękna”, „szybki”, „szczęśliwy” – to te wyrażenia ubarwiają zdania, czyniąc je pełniejszymi i bardziej wyrazistymi;

  • liczebniki – nadają precyzję, określając ilość czy kolejność, niczym ważne elementy układanki zdaniowej. Odpowiadają na pytania: ile? który? które? jak wiele? Dzielą się m.in. na liczebniki główne, takie jak „jeden”, „dziesięć” oraz porządkowe – „pierwszy”, „dwudziesty”;

  • zaimki – to małe słowa o wielkim znaczeniu, zdolne zastąpić rzeczowniki, określając jednostki, przedmioty czy pojęcia. Wyróżniamy zaimki osobowe ( „ja”, „ty”, „on”, „ona”, „ono”, „my”, „wy”, „oni”), dzierżawcze („mój”, „twój”, „jego”, „jej”, „nasz”, „wasz”, „ich”), wskazujące („ten”, „tamten”, „ta”, „to”), pytające („kto?”, „co?”, „który?”, „jaki?”), zwrotne („się”, „sobie”), względne („który”, „co”, „które”), przeczące („nikt”, „żaden”, „nigdy”, „nikogo”), uogólniające („wszyscy”, „wszystkie”, „wszystko”, „każdy”) i nieokreślone („ktoś”, „coś”, „ktokolwiek”, „cokolwiek”).

Do nieodmiennych części mowy należą:

  • przysłówki – określają cechę, czynność lub stan. Charakteryzuje je to, że zawsze stoją przy jakimś słowie (czasowniku, rzeczowniku, przymiotniku) – nie są więc samodzielne. Przykłady: „szybko”, „bardzo”, „wyjątkowo”;

  • przyimki – pomagają określać miejsce (gdzie coś jest), czas (kiedy coś się dzieje), relacje przestrzenne (położenie jednego obiektu względem drugiego), czy inne związki logiczne między elementami zdania, np. „w”, „na”, „pod”, „za”, „przed”, „po”, „między”, „nad”, „podczas”, „obok”, „przez”, „przy”, „o”, „do”, „z”, „bez”, „dla”, „ku”, „u”, „zza”, „spod”, itp.;

  • wykrzykniki – wyrażają m.in silne uczucia, emocje, rozkazy czy życzenia. Mogą naśladować dźwięki otaczającego świata. Przykłady to: „hej”, „ach”, „aj”, „hop”,„och”,„halo”, „e”, „oj”;

  • spójniki – służą do łączenia wyrazów, fraz lub zdań. Nadają tekstowi spójność logiczną i strukturalną oraz pomagają wyrazić relacje między różnymi elementami zdania. Przykłady spójników to: „i”, „lub”, „ale”, „bo”, „ponieważ”, „gdyż”, „lecz”, „nigdy”, „jednak”, „niż”, itp.;

  • partykuły – to krótkie wyrazy, które najczęściej występują w zdaniu przed czasownikiem. Nie mają własnego znaczenia leksykalnego, ale wpływają na zmianę znaczenia czasownika lub nadają mu specyficzny charakter. Przykłady partykuł w języku polskim to: „nie”, „by”, „żeby”, „się”, „też”.

Części mowy można porównać do zestawu klocków. Każda ma określoną funkcję, a prawidłowo użyta, będzie do innych pasować. Połączone, stworzą zrozumiałe i sensowne zdania.

Czym jest czasownik i na jakie pytania odpowiada?

Czasownik, jako jedna z fundamentalnych części mowy, odgrywa kluczową rolę w konstruowaniu języka (najczęściej tworzy orzeczenie w zdaniu) oraz przekazywaniu znaczenia (przedstawia jakąś czynność, albo opisuje zachodzący stan).

W kontekście czasu, czasowniki pozwalają nam ukazać, czy ktoś (istoty żywe) lub coś (rzeczy, narzędzia czy maszyny) wykonuje czynność obecnie, wykonywał w przeszłości, czy będzie ona miała dopiero miejsce w przyszłości. Pozwala to na precyzyjne wyrażanie dynamiki zdarzeń. Równocześnie czasowniki przyjmują różne formy w zależności od osoby, z którą się identyfikujemy (ja, ty, on/ona/ono), liczby (pojedynczej lub mnogiej) oraz rodzaju (męskiego, żeńskiego, nijakiego).

Opisując czasownik i to, na jakie pytania odpowiada, najprościej jest wskazać dwa wyrażenia: „Co robi?” oraz „Co się z nim dzieje?”. Czasowniki można odmieniać przez osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby, aspekty i strony.

Czasownik a bezokolicznik

Bezokolicznik to wyjątkowa postać czasownika, najbardziej ogólna, gdyż nie wskazuje ani na osobę, liczbę, rodzaj, tryb, ani na czas. Jedyne co możemy rozróżnić, to aspekt – czy jest niedokonany, czy dokonany („szyć” – „uszyć”). Nie odmienia się i jest zakończony literą „ć”. Bezokolicznik może pełnić różne funkcje w zdaniu, m.in. funkcję podmiotu czy dopełnienia.

Przykłady zdań z bezokolicznikiem:

  • funkcja podmiotu: „Oszczędzać nie jest łatwo – bezokolicznik „oszczędzać” pełni rolę podmiotu, odpowiadając na pytanie „co?”);
  • funkcja dopełnienia: „Ona nauczyła się dobrze gotować” – bezokolicznik „gotować” jest dopełnieniem czasownika „nauczyć się”).

Odmiana czasownika w języku polskim

Odmiana czasowników w języku polskim jest procesem, w wyniku którego ten dostosowuje się do różnych form gramatycznych. Pozwala to na precyzyjne wyrażanie czasu osoby wykonującej czynność, liczby osób biorących udział w akcji, a także na oddanie specyfiki danego trybu czy aspektu.

Odmiana czasownika w czasie

Czasownik zmienia swoją formę w zależności od czasu, w jakim odbywa się czynność. W języku polskim mamy trzy główne czasy: teraźniejszy, przeszły i przyszły.

  • Przykład użycia czasu teraźniejszego: „Karol pisze wiersz”.
  • Przykład użycia czasu przeszłego: „Ugotowałem obiad”.
  • Czas przyszły: „Oni pojadą na studia do Warszawy”.

W odmianie czasownika w czasie, tak samo w liczbie mnogiej jak i w liczbie pojedynczej, ważne jest zróżnicowane wyrażenie momentu, w którym czynność się dzieje. Jest to kluczowe dla precyzyjnego przekazu znaczenia.

Czasownik i liczby – odmiana przez liczby, osoby

Czasownik dostosowuje się do osoby wykonującej czynność oraz liczby osób biorących w niej udział. Wyróżniamy dwie liczby – pojedynczą i mnogą oraz trzy osoby dla każdej z tych liczb.

Liczba pojedyncza:

  • 1. osoba l. poj. (ja) – np. czytam, robię,
  • 2. osoba l. poj. (ty) – np. czytasz, robisz,
  • 3 osoba l. poj. (on/ona/ono) – np. czyta, robi.

Liczba mnoga:

  • 1 os. l. mn. (my) – np. czytamy, robimy,
  • 2. os. l. mn. (wy) – np. czytacie, robicie,
  • 3 os. l. mn. (oni/one) – np. czytają, robią.

Czasownik a rodzaje – odmiana czasownika przez rodzaje

Koniugacja odnosi się do zmiany formy czasownika w zależności od liczby, osoby, trybu i czasu. W przypadku liczby pojedynczej, wyróżnia się trzy rodzaje gramatyczne: męski, żeński i nijaki, każdy związany z określonym rodzajem gramatycznym rzeczownika, do którego odnosi się czasownik. Natomiast dla liczby mnogiej istnieją dwa rodzaje gramatyczne: męskoosobowy i niemęskoosobowy.

Liczba pojedyncza:

  • rodzaj męski – w odniesieniu do męskich istot lub rzeczy, np. : „mówił”, „czytał”, „przyszedł”, „jechałby”, „miałby”;
  • rodzaj żeński – stosowany, gdy opisujemy działania osób płci pięknej lub przedmiotów, których nazwa jest żeńską końcówką, np.: „mówiła”, „czytała”, „przyszła”, „jechałaby”, „miałaby”;
  • rodzaj nijaki – dotyczy sytuacji, w których nie jest istotne określenie płci lub gdy mówimy o czymś abstrakcyjnym, np. :„mówiło”, „czytało”, „przyszło”, „jechało”, „miałoby”.

Liczba mnoga:

  • rodzaj męskoosobowy – odnosi się do grupy zawierającej męskie istoty lub przedmioty, np.: „mówili”, „czytali”, „przyszli”, „jechaliby”, „mieliby”;
  • rodzaj niemęskoosobowy – użycie dotyczy sytuacji, w których grupa zawiera żeńskie istoty, przedmioty lub jest mieszaną grupą różnych rodzajów, np.: „mówiły”, „czytały”, „przyszły”, „jechałyby”, „miałyby”.

Czasownik a strony – odmiana czasownika

W języku polskim wyróżniamy dwie strony – czynną oraz bierną. Odmiana czasownika przez strony umożliwia wskazanie strony czynnej podmiotu (mówi ona o jego działaniach lub aktywnościach) lub strony biernej (określa ona stan podmiotu lub czynność, której został poddany (np. „ja jestem badany, „ty będziesz kochany”).

Strona czasownika określa, kto jest podmiotem czynności oraz kto ją odbiera. W stronie czynnej to podmiot wykonuje jakąś czynność.

Przykład:

  • „Ona pisze list” – „ona” jest podmiotem i wykonuje czynność pisania.
  • „Studenci rozwiązują zadania” – „studenci” są podmiotem i wykonują czynność rozwiązywania zadań.

W stronie biernej to czynność jest wykonywana przez podmiot. Przykład:

  • „List jest pisany” – „list” jest obiektem pisania, a podmiot, który wykonuje tę czynność, nie jest jasno wyrażony;
  • „Zadanie zostało rozwiązane przez studentów” – zadanie jest obiektem czynności rozwiązywania, a studenci, którzy to zrobili, są wyrażeni przez przyimek „przez”.

Strona bierna jest często używana, gdy podmiot czynności nie jest ważny lub jest nieznany, a chcemy skupić się na samym działaniu.

Odmiana czasownika w trybie

Tryb czasownika określa subiektywny stosunek mówiącego do przedstawianej treści. W języku polskim wyróżniamy trzy główne tryby czasownika, z każdym z nich wiążąc specyficzne intencje komunikacyjne: tryb oznajmujący, tryb rozkazujący i tryb przypuszczający.

  • Tryb oznajmujący – pełni funkcję informacyjną, przedstawiając czynności, które obecnie mają miejsce, będą miały miejsce lub już się wydarzyły. Przykłady obejmują zdania, takie jak: „zrobię”, „kupiliśmy”, „będą trenować”.

  • Tryb rozkazujący – za pomocą trybu rozkazującego, pełniącego funkcję impresywną, można wydawać polecania, nakłaniać do wykonania określonej czynności, zakazywać czegoś lub wyrażać życzenia. Charakteryzuje się bezpośredniością i wyrazistością komunikatu. Przykłady to: „Przynieś koledze zeszyt”, „Proszę wyjść”, „zrób to”, „niech zapłaci”, „uczmy się”, „niech biegają”.

  • Tryb przypuszczający – ukierunkowany jest na wyrażanie czynności, które są rozważane, potencjalne, pożądane lub niepewne. Charakteryzuje się użyciem cząstki „-by”. Zdania w tym trybie zawierają hipotetyczne scenariusze możliwe do zrealizowania jedynie po spełnieniu określonych warunków. Przykłady obejmują: „zrobiłbym”, „kupilibyśmy”, „potrenowalibyśmy”.

Odmiana czasownika – aspekt dokonany i aspekt niedokonany

Aspekt czasownika to kolejny wymiar koniugacji. Czasowniki dokonane i niedokonane wprowadzają subtelne niuanse w opisie czasu trwania i zakończenia akcji. Różnice między nimi pozwalają mówiącemu precyzyjniej wyrazić, czy akcja była jednorazowym zdarzeniem, czy też trwającym procesem.

  • Czasowniki dokonane – opisują czynności jako zakończone, ukończone działania. Obejmują one momenty kulminacyjne, w których dana czynność zostaje ukończona, a rezultat jest widoczny, np. „napisałem list” oznacza zakończenie procesu pisania, a list jest gotowy do wysłania.

  • Czasowniki niedokonane – skupiają się na trwających, niezakończonych czynnościach lub procesach. Odnoszą się do działalności, która nie ma wyznaczonego punktu kulminacyjnego i może być opisywana jako ciągła. Przykładowo wyrażenie „pisać list” ukazuje aktywność pisania, ale nie wskazuje, czy list został ukończony czy nie.

Różnice między czasownikami dokonanymi a niedokonanymi są szczególnie widoczne w czasie przeszłym. Czasowniki dokonane wskazują na zakończoną akcję w przeszłości, podczas gdy czasowniki niedokonane opisują trwającą czynność. Na przykład:

  • napisałem list (czasownik dokonany) – zakończona czynność napisania listu;
  • pisałem list (czasownik niedokonany) – opisuje proces pisania listu, bez konkretnego zakończenia.

Bibliografia

 
  1. praca zbiorowa, Nowe Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, PWN.
  2. Odmiana czasownika – osoby, liczby, czasy, tryby, strony (ortograf.pl), dostęp z dn. 21. 01. 2024.
  3. polszczyzna.pl, Części mowy – nieodmienne, odmienne, pytania, przykłady, rodzaje (polszczyzna.pl), dostęp z dn. 21. 01. 2024.
Opublikowano: ; aktualizacja: 24.01.2024

Oceń:
0.0

Magdalena Krajewska-Sochala

Magdalena Krajewska-Sochala

pedagog

Magdalena Krajewska-Sochala – żona oraz mama dwóch córek, muzyk i pedagog z wykształcenia, animatorka kultury, copywriterka, od niedawna również, po tranformacji zawodowej, rekruterka realizująca się w dziedzinie HR. Romantyczna i kreatywna osobowość, łącząca elementy z natury trudne do połączenia. Interesuje się wychowaniem bliskościowym, zdrowiem, rozwojem osobistym oraz... grą na XIX-wiecznym drewnianym flecie irlandzkim. 

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Pole kwadratu – co to jest, wzór. Jak obliczyć pole kwadratu?

 

Talent dziecka – jak rozpoznać i pomóc w jego rozwijaniu?

 

Części zdania – rodzaje, na jakie pytania odpowiadają, przykłady, ściąga

 

Kraje Europy i ich stolice

 

Referat – co to jest? Jak napisać referat?

 

Parki narodowe w Polsce – ile ich jest? Lista, największy, najmniejszy, najmłodszy, najstarszy

 

Gotowość szkolna – co to jest? Diagnoza gotowości szkolnej

 

Komitet rodzicielski, rada rodziców, trójka klasowa – co to jest, czym się zajmują, czy opłata jest obowiązkowa?