Czym są opakowania typu refill?
Refill w języku angielskim oznacza „ponownie napełniać”, tak więc opakowania typu refill możemy po polsku określić mianem opakowań uzupełniających. Dzięki nim – poprzez ponowne uzupełnienie – możliwe staje się wielokrotne wykorzystanie przez konsumenta oryginalnego opakowania po zużytym produkcie.
Z kolei określenie refillable odnosi się w tym kontekście do opakowań, które mają strukturę i mechanizmy umożliwiające ich ponowne uzupełnienie.
Przeczytaj również:

Jak segregować śmieci? Co do czego? Gdzie wyrzucić styropian, a gdzie... paragony?
Korzyści z wyboru opakowań typu refill
Opakowania refillable są specjalnie zaprojektowane w taki sposób, by mogły być w prosty sposób wielokrotnie uzupełniane, np. poprzez przelanie/przesypanie produktu bądź wymianę wewnętrznego wkładu. A jeśli chodzi o opakowania uzupełniające, to są stworzone z myślą o poddaniu ich recyklingowi i – w przeciwieństwie do opakowań oryginalnych – zwykle wykonane są z jednolitych materiałów i wymagają wykorzystania w produkcji mniejszej ilości surowców i tworzyw sztucznych.
Jakie są korzyści ze stosowania opakowań refill? To przede wszystkim:
zmniejszenie ilości odpadów;
redukcja liczby surowców typu plastik niezbędnych do produkcji nowych opakowań;
ograniczenie emisji CO2 w związku z produkcją i transportem produktów;
zmniejszenie kosztów produkcji, dzięki czemu produkt dostępny w opakowaniu uzupełniającym jest tańszy, niż w opakowaniu oryginalnym;
opakowania uzupełniające zwykle mają większą pojemność, dzięki czemu możliwe są rzadsze zakupy, zwłaszcza jeżeli chodzi o produkty używane na co dzień;
niższy koszt produkcji opakowań refill pozwala producentom na stworzenie bardziej atrakcyjnych dla klientów opakowań oryginalnych, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku kosmetyków.
Korzystanie z tego typu opakowań doskonale wspiera ochronę środowiska i wpisuje się w ideę zero waste, której jedną z głównych zasad jest: „Nie wyrzucaj – wykorzystaj!”.
Przeczytaj również:

Przelicznik miar kuchennych – co ile waży?
Gdzie stosuje się „refille”?
Opakowania uzupełniające początkowo były stosowane głównie w przemyśle kosmetycznym i branży chemicznej, jednak coraz częściej można spotkać je również w przemyśle spożywczym. Przykładem mogą być tu proste opakowania pozwalające przesypywać takie produkty jak: przyprawy, kawa, herbata, musli czy inne produkty spożywcze do opakowań pierwotnych.
Trend refill widać również wśród napojów. Ogromną popularnością cieszą się wszak różnego rodzaju saturatory i koncentraty napojów pozwalające w butelce wielokrotnego użytku przygotowywać wodę i napoje gazowane.
W przemyśle kosmetycznym już od dobrych kilku lat spotykamy się z opakowaniami uzupełniającymi do kosmetyków czy środków czystości, coraz częściej dostępne są również w drogeriach specjalne stacje, które pozwalają swoim klientom uzupełnić używane, oryginalne opakowanie ulubionym kosmetykiem czy perfumami.
Kosmetyki w opakowaniach refill
Branża kosmetyczna jest bez wątpienia największym promotorem opakowań typu refill. Z roku na rok coraz więcej marek kosmetycznych wprowadza do swojej oferty opakowania uzupełniające. Wśród produktów z możliwością ich późniejszego uzupełnienia znajdziemy:
mydła do rąk,
szampony,
żele pod prysznic,
perfumy,
kremy do twarzy,
kosmetyki kolorowe, takie jak: sypkie pudry, podkłady, cienie do powiek czy róże.
Decydując się na ich wrzucenie do naszego koszyka, nie tylko świadomie przyczyniamy się do rozwiązania problemu, którym jest nadmierna ilość produkowanych przez nas każdego dnia odpadów, ale również oszczędzamy pieniądze. Co więcej, możliwość ponownego uzupełnienia używanych opakowań może być dla nas doskonałą rozrywką, a dla dzieci elementem edukacji na temat ochrony środowiska i zasad recyklingu.