Terapia ręki dla dzieci – co to jest i na czym polega? Ćwiczenia

A. Ayres pisała: „Gdyby nie ruch, nie potrafilibyśmy zadbać o siebie, iść tam, gdzie mamy ochotę, ani komunikować się z innymi”. Wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe czy wada postawy mogą wpływać na sprawność motoryczną rąk i tym samym na umiejętności manualne czy związane z pisaniem. Co wtedy robić? Pomocne może okazać się wspieranie rozwoju motorycznego dziecka poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia oraz terapię ręki.

Na czym polega terapia ręki?

Terapia ręki to specjalistyczne oddziaływania terapeutyczne ukierunkowane na rozwój motoryki małej . Obejmuje jednak nie tylko ćwiczenia mające doskonalić ruchy precyzyjne dłoni i palców oraz wspierać rozwój chwytu czy konkretne czynności motoryczne, ale wspiera także rozwój obszarów z tym związanych. Należą do nich: postawa i czucie ciała w przestrzeni, różnicowanie dotykowe, procesy spostrzegania czy koordynacja wzrokowo-ruchowa. Przyczyniają się one do podnoszenia sprawności motorycznej w obrębie kończyn górnych. Terapia ręki może więc przełożyć się na naukę pisania, wycinania, rysowania, wiązania butów czy zapinania guzików.

K. Piotrowska-Madej i A. Żychowicz – twórczynie modelu diagnozy i terapii zwanego Smart Hand Model (SHM ©) , kierują ją do dzieci, które przejawiają trudności w zakresie czynności związanych z motoryką małą. W procesie diagnozy uwzględniają przyczyny, które utrudniają dziecku prawidłowe wykonywanie różnych czynności motorycznych (np. związanych z nauką pisania) i projektują adekwatne do nich oddziaływania terapeutyczne.

Zobacz też: Dziecko nie chce uczyć się literek – co robić?

Jakie są wskazania do terapii ręki u dzieci?

Kiedy warto rozważyć zajęcia z terapii ręki u dzieci? Między innymi wtedy, gdy:

  • dziecko ma nieprawidłowe (obniżone lub podwyższone) napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (rozumiane jako „opór, jaki stawia mięsień rozciągającej go sile”), które może przejawiać się nieprawidłowym naciskiem narzędzia pisarskiego na kartkę (zbyt mocnym lub zbyt słabym), nieprawidłowym chwytem, trudnościami z utrzymaniem pozycji ciała (podpieranie głowy w czasie pisania czy rysowania, osuwanie się na krześle), preferowanie siedzącego trybu życia;
  • stwierdzono którąś z wad postawy, np. płaskostopie, koślawość kolan, stopy końsko-szpotawe, skrzywienia kręgosłupa, które będą wpływały na podejmowane przez dziecko aktywności motoryczne i stabilność oraz funkcjonalność postawy;

Zobacz też: Jak nauczyć dziecko pić z kubka?

  • zaobserwowano nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej – np. dziecko ma trudność z planowaniem ruchu (więcej czasu zajmuje mu nauka nowych zabaw ruchowych, często potyka się, zderza się z ludźmi lub przedmiotami, sprawia wrażenie niezgrabnego) czy percepcją wzrokową (ma trudności z układankami, puzzlami, wycinaniem po linii, kolorowaniem w konturach, dobraniem buta do odpowiedniej stopy, często się gubi);
  • zauważalne są objawy zaburzeń motoryki małej lub dużej, które wpływają na funkcjonowanie dziecka w tym zakresie, np. niemożność nauki lub duża trudność w jeździe na rowerze, problemy z równowagą, rzucaniem, kopaniem, łapaniem piłki;

Przeczytaj też: Motoryka duża – czym jest, zaburzenia

  • rodzic obserwuje, że dziecko niechętnie podejmuje aktywności motoryczne, trudności sprawia mu układanie drobnych przedmiotów, posługiwanie się sztućcami, ubieranie i rozbieranie (wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików), rysowanie, wycinanie, kreślenie po śladzie, pisanie, wykonywanie precyzyjnych ruchów, np. zbieranie drobnych przedmiotów rozsypanych na stole, zakręcanie i odkręcanie nakrętek, nawlekanie korali;
  • nauczyciele pracujący z dzieckiem zgłaszają wolne tempo pracy, trudności w pisaniu (małą czytelność pisma, problemy z przepisywaniem z tablicy, pismo mało proporcjonalne, trudności z rozplanowaniem miejsca na kartce).

W zależności od trudności dziecka warto rozważyć także konsultację z lekarzem ortopedą, neurologiem, fizjoterapeutą lub terapeutą integracji sensorycznej. Wielospecjalistyczne wsparcie dziecka w procesie rozwoju przyczyni się do zapewnienia mu optymalnych dla jego potrzeb oddziaływań terapeutycznych.

Sprawdź: Na czym polega terapia SI?

Co ma sprawić terapia ręki?

Terapia ręki może pomóc w:

  • doskonaleniu precyzyjnych ruchów dłoni;
  • kształtowaniu prawidłowego chwytu;
  • rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • prawidłowym różnicowaniu bodźców dotykowych;
  • rozwoju praksji – wykonywaniu ruchów celowych;
  • rozwijaniu orientacji w schemacie ciała;
  • kompensowaniu trudności wynikających z wzmożonego/obniżonego napięcia mięśniowego;
  • kształtowaniu prawidłowej postawy;
  • poprawianiu zdolności manipulacyjnych;
  • stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego;
  • wzmocnieniu siły mięśniowej kończyn górnych.

Zobacz też: Na czym polega chwyt pęsetkowy u dziecka?

To wszystko przyczynia się do podnoszenia sprawności ruchowej ręki i wpływa na naukę pisania oraz wykonywanie czynności manipulacyjnych (rysowanie, wycinanie, wyklejanie, lepienie z plasteliny), ale także samoobsługowych (posługiwanie się sztućcami, ubieranie, rozbieranie, zapinanie i rozpinanie guzików, zamków, sznurowanie butów).

To też może Cię zainteresować: Jakie zabawy z rocznym dzieckiem?

Terapia ręki dla dzieci – przykłady ćwiczeń

Wszelkie oddziaływania terapeutyczne warto konsultować i wprowadzać w porozumieniu z terapeutą. Można jednak w codzienne aktywności dziecka, adekwatnie do jego wieku i możliwości, włączać zabawy stymulujące rozwój motoryczny. Domowa terapia ręki może objąć takie aktywności, jak:

  • nawlekanie korali lub guzików na sznurek;
  • przelewanie wody z naczynia do naczynia;
  • przesypywanie piasku, kaszy, ryżu;
  • wyciąganie palcami lub zabawkową pęsetą figurek, drobnych elementów z makaronu czy grochu;
  • malowanie wałkiem malarskim na dużych arkuszach papieru;
  • zabawy masami plastycznymi;
  • kreślenie liter palcem po piasku wysypanym na tacy (ze wzorem lub bez);
  • zapinanie guzików, zamków błyskawicznych;

Przeczytaj też: Dlaczego warto bawić się puzzlami?

  • dopasowywanie kluczyków do kłódek, ich otwieranie i zamykanie;
  • przypinanie klamerek;
  • nabieranie wody pipetą;
  • naśladowanie ruchów – latania, wkręcania żarówek, pływania, mycia okien;
  • zabawy paluszkowe;
  • angażowanie dziecka w czynności domowe – ugniatanie ciasta, wycieranie kurzu, mieszanie łyżeczką w kubku, krojenie owoców.

Bibliografia

 
  • 1. Ayres A. J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 100;
  • 2. Piotrowska-Madej K., Żychowicz A. (2019). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Opublikowano: ; aktualizacja: 17.02.2022

Oceń:
0.0

Kaja Chojnacka

Kaja Chojnacka

Psycholog

Psycholog, certyfikowany edukator pozytywnej dyscypliny rodziców oraz wczesnego dzieciństwa. Specjalizuje się szczególnie w obszarach: diagnozy dzieci najmłodszych (wiek 0-6), konsultacji i warsztatów dla rodziców.  

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Hiperleksja – co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie

 

Sprytne sposoby na podawanie leków dziecku

 

Dlaczego dziecko ucieka na spacerze? Jak zapobiec uciekaniu?

 

Przewlekły katar u dziecka – czym leczyć?

 

Złamany paznokieć u dziecka – jak leczyć?

 

1. urodziny dziecka - przyjęcie, prezenty, wróżby, dekoracje, tort

 

Histeria dwulatka

 

Okulary przeciwsłoneczne u małych dzieci – czy to dobry pomysł?