Zmiana lekarza pediatry, zmiana przychodni – jak to zrobić?

Zdrowie dziecka to jedna z rzeczy, o którą staramy się dbać nieustannie od chwili jego narodzin. Nic więc dziwnego, że zależy nam na tym, by miało ono zapewnioną odpowiednią opiekę lekarską. Pediatra, czyli lekarz pierwszego kontaktu w przypadku najmłodszych, powinien cieszyć się naszym pełnym zaufaniem, tak byśmy mogli bez najmniejszych wątpliwości przestrzegać wydawanych przez niego zaleceń. W sytuacji jednak, gdy decyzje lekarza budzą nasze wątpliwości lub nie spełnia on naszych oczekiwań, np. podchodząc do nas w lekceważący sposób, warto zastanowić się nad zmianą pediatry. Podpowiadamy, jak zmienić lekarza rodzinnego lub przychodnię dziecku i jakie dokumenty będą do tego niezbędne.

Co w deklaracji zmiany pediatry?

Zmiana lekarza rodzinnego lub też pediatry nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy w przychodni poprosić o możliwość ponownego wypełnienia deklaracji wyboru lekarza. Co ważne, do jej złożenia nie wymaga się obecności obojga rodziców, wystarczy jeden przedstawiciel ustawowy dziecka.

Jakie informacje trzeba podać przy zmianie pediatry? To przede wszystkim:

  1. Dane dotyczące dziecka, takie jak imię i nazwisko, data urodzenia, płeć, numer PESEL, adres zamieszkania, a w przypadku starszych dzieci, realizujących obowiązek szkolny, także miejsce nauki.
  2. Dane dotyczące opiekuna ustawowego dziecka (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, telefon kontaktowy).
  3. Dane dotyczące świadczeniodawcy, czyli przychodni.
  4. Informacje, który raz w danym roku kalendarzowym dokonujemy zmiany lekarza, a w przypadku gdy jest to trzeci lub kolejny raz, podanie także powodu zmiany.
  5. Dane dotyczące nowego lekarza rodzinnego lub pediatry.

Deklaracja powinna zawierać również datę dokonania wyboru i być poświadczona podpisem opiekuna prawnego dziecka, a także podpisem osoby przyjmującej deklarację wyboru.

To też może Cię zainteresować: Dziecko na kwarantannie – co wolno, a czego nie wolno?

Ile razy w roku można zmienić pediatrę i przychodnię?

Zarówno lekarza rodzinnego, czy jak to ma miejsce w przypadku dzieci – lekarza pediatrę, można w ciągu roku zmienić tak naprawdę nieograniczoną ilość razy, podobnie jak samą przychodnię POZ, czyli podmiot, którego zadaniem jest udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dwa razy w ciągu roku taka zmiana może być dokonana przez każdego z nas bez żadnych dodatkowych kosztów, jeżeli jednak będziemy chcieli dokonać jej po raz trzeci lub kolejny, musimy liczyć się z koniecznością uiszczenia na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia opłaty w wysokości 80 złotych. Są jednak pewne wyjątki od tej zasady, a mianowicie gdy ponowna deklaracja związana jest ze zmianą miejsca zamieszkania dziecka lub też gdy dotychczasowy lekarz rodzinny zaprzestał pracy w danej przychodni.

Przeczytaj również: Ranking top 10 prezentów na gwiazdkę

W ilu przychodniach można być zarejestrowanym?

Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest obowiązkiem jednostek podstawowej opieki zdrowotnej i jedną z rzeczy, do których dziecko ma prawo bez względu na swoją sytuację prawną czy materialną. Co ważne, obecnie w Polsce nie obowiązuje w tym zakresie jakakolwiek rejonizacja, tak więc możemy wybrać przychodnię lub lekarza bez względu na miejsce zamieszkania. Pamiętajmy jednak, że bez względu na odległość, to właśnie tam będziemy musieli kierować się w przypadku choroby lub konieczności uzyskania skierowania lub zaświadczenia o stanie zdrowia.

To też może Cię zainteresować: Jak odkazić ranę dziecku?

Składając deklarację w danej przychodni, możemy wybrać zarówno lekarza rodzinnego, jak i pielęgniarkę środowiskową, a w przypadku noworodków i ciężarnych – również położną POZ. Pamiętajmy jednak, że prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego nam świadczeń pozwala na to, by korzystać z opieki konkretnego lekarza w jednej przychodni, a np. położnej POZ w innej. W efekcie możemy być zarejestrowani w kilku przychodniach, ale do różnych świadczeniodawców.

Przeczytaj też: Książeczka zdrowia dziecka – co w niej jest?

Czy można się przenieść do innej przychodni przez Internet?

Obecnie, ze względu na obostrzenia i środki ostrożności w związku z pandemią COVID-19, powstało wiele udogodnień, jeśli chodzi o formalności związane ze świadczeniami opieki zdrowotnej.

Sprawdź też: Szczepienia na COVID-19 dla dzieci 5-11 lat

Jedną z nich jest możliwość wyboru dowolnej przychodni i jej zmiany za pośrednictwem Internetu. Sposoby są dwa.

  1. Pobierz ze strony NFZ deklarację, wypełnij ją, zeskanuj i wyślij na adres mailowy przychodni. W tym przypadku konieczna jest jednak weryfikacja, czy wybrana przez nas przychodnia honoruje takie rozwiązania.
  2. Złóż deklarację za pośrednictwem swojego Internetowego Konta Pacjenta.

Czy można zmienić pediatrę przez Internet?

Tak, można to zrobić dokładnie w ten sam sposób, jak w przypadku zmiany lekarza rodzinnego czy przychodni. Pierwszy sposób to wysłanie deklaracji drogą mailową, załączając skan wypełnionego wniosku. Druga to złożenie deklaracji za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta dziecka. Dostęp do niego znaleźć można na swoim koncie IKP, w zakładce Uprawnienia, pod warunkiem że dziecko jest zgłoszone przez nas do ZUS. Jeżeli mimo to nie znajdziemy tam danych o koncie i świadczeniach zdrowotnych dziecka, konieczny jest kontakt i wyjaśnienie sprawy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Sprawdź również: Pierniki – jak zrobić? Przepis na świąteczne pierniczki

Jak wygląda przeniesienie dokumentacji w przypadku zmiany lekarza i przychodni – kto się tym zajmuje?

W sytuacji gdy dokonujemy zmiany lekarza rodzinnego dziecka w ramach tej samej przychodni, nie ma konieczności przenoszenia dokumentacji medycznej dziecka. Karta z historią chorób trafi do nowego pediatry, podobnie jak karta szczepień. Jeżeli dokonujemy zmiany przychodni, zazwyczaj dokumenty ze starej przychodni są przesyłane pocztą do nowej placówki. Warto jednak za jakiś czas zweryfikować, czy na pewno formalności te zostały dokonane w poprzedniej przychodni, a w razie konieczności samemu dostarczyć dokumenty do właściwej placówki. W przypadku historii chorób wystarczy kserokopia, karta szczepień musi być jednak dostarczona jako oryginał.

Zobacz też: Zwolnienie na chore dziecko – jak załatwić?

Czy jest możliwa wizyta u lekarza bez złożonej do niego deklaracji?

Tak, ale wyłącznie w określonych sytuacjach. Pierwszą z nich jest nieobecność pediatry, do którego została złożona deklaracja z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Jeżeli w przychodni przyjmuje wyłącznie jeden pediatra, na czas jego nieobecności powinniście zostać przekierowani z dzieckiem do lekarza rodzinnego, pełniącego rolę zastępcy.

A co w sytuacji, gdy ze świadczeń opieki zdrowotnej będziemy mieli potrzebę skorzystać np. w trakcie pobytu na wakacjach w innym regionie Polski? Wtedy również mamy prawo udać się lekarza rodzinnego przyjmującego w danej przychodni, bez konieczności składania do niego deklaracji. Może się jednak zdarzyć, że wizyta będzie możliwa dopiero po przyjęciu przez niego wszystkich pacjentów posiadających deklarację.

Bibliografia

 
  1. www.nfz.gov.pl
  2. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz.U.2020.172 z dnia 2020.02.04),
  3. Ustawa o świadczeniach z opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych ( Dz.U. z 2008 Nr 164 poz. 1027 ze zm.)
  4. https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/poz-w-czasie-pandemii
Opublikowano: ; aktualizacja: 14.12.2021

Oceń:
5.0

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Wymaz z gardła i wymaz z nosa u dziecka – kiedy wykonać i jak przebiega posiew z gardla i nosa?

 

Metylofenidat – czy podawanie go dzieciom jest bezpieczne?

 

Wypadanie włosów u dziecka – przyczyny i leczenie nadmiernego wypadania włosów u dziecka

 

Parentyfikacja – czym jest? Przyczyny, objawy, skutki

 

Poparzenie pokrzywą u dziecka – co robić?

 

Szpotawość kolan a koślawość kolan – przyczyny, objawy, leczenie, ćwiczenia, operacja, skutki

 

Podkrążone oczy u dziecka – dlaczego dziecko ma podkrążone oczy?

 

Brak zawiązków zębów u dzieci – przyczyny, objawy, leczenie