Po co w przedszkolu rytmika? Co daje dziecku rytmika?

Rytmika ma wpływ na ogólny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. To jedna z form wychowania muzycznego maluchów. Jej głównym celem jest rozwijanie mowy, słuchu, postrzegania. Co więcej, rytmika kształci wrażliwość na bodźce dźwiękowe już u najmłodszych dzieci. Jak wyglądają zajęcia rytmiki w przedszkolu i jakie jeszcze niesie za sobą korzyści?

Czym jest rytmika?

Rytmika to nic innego jak wychowanie muzyczne, które wzbudza u przedszkolaków ciekawość muzyczną. Kształtuje nie tylko kulturę muzyczną, ale i słuch dziecka. Rytmika jest metodą wychowania muzycznego, którą stworzył – wymyślił i zapoczątkował - E. Jaquesa-Dalcroze. Zajęcia oparte są na różnych formach muzykowania – na śpiewie, grze na instrumentach i tańcu. Ponadto istotnym ich elementem jest improwizowanie w zakresie instrumentalnym i ruchowym. Dla wielu dzieci rytmika w przedszkolu jest pierwszym kontaktem z muzyką, która może stać się ich nowym zainteresowaniem. Maluchy wsłuchując się w muzykę, uczą się wyczuwać rytm. Przedszkolaki za pomocą ruchów ciała odtwarzają usłyszany utwór muzyczny. Czy na rytmikę w przedszkolu nie jest za wcześnie? Absolutnie nie! Nie zapominajmy, że to właśnie w pierwszych latach życia dzieci najszybciej się uczą najszybciej.

Zobacz również: Rozwój mowy dziecka – pierwsze słowa i zdania

Co daje dziecku rytmika?

Zajęcia rytmiki w przedszkolu niosą za sobą same korzyści. To nie tylko miła forma spędzenia czasu i zabawa z rówieśnikami. Rytmika to metoda, która zakłada, że drogą do osiągnięcia celu jest muzyka. Ćwiczenia te pomagają w wykształceniu u przedszkolaków koordynacji ruchowej w wyniku połączenia ćwiczeń fizycznych z dźwiękiem.

Jednak aby przedszkolaki z zajęć rytmiki mogły wynieść jak najwięcej, musi prowadzić je osoba, która się na nich zna. Nauczyciel, który potrafi dostosować ćwiczenia do możliwości głosowych najmłodszych. Jakie jeszcze korzyści niesie za sobą rytmika w przedszkolu? Dzieci uczą się rozpoznawania dźwięków, zdobywają umiejętności słuchowe, a ponadto obywają się z występami publicznymi i uczą się pracy w grupie.

Podczas rytmiki wykorzystywane są nie tylko elementy muzyczne – w szczególności rytmiczne, ale także gimnastyczne, które usprawniają ciało. Dlatego też ćwiczenia muzyczno-ruchowe wspierają rozwój fizyczny, intelektualny i emocjonalny. Na tym jednak nie koniec. Poprawiają pamięć i koncentrację, a co za tym idzie korzystnie wpływają na orientację przestrzenną i motorykę przedszkolaków. Dzięki wspomnianym zajęciom przedszkolaki stają się bardziej wrażliwe na sztukę i są coraz inteligentniejsze.

Na zajęciach rytmiki dzieci uczą się piosenek, układów tanecznych, przygotowują się do występów publicznych. To wszystko sprawia, że lepiej poznają otaczający je świat i wzbogacają swoją wiedzę o nim.

Sprawdź, w którym dniu cyklu miesiączkowego jesteś

Jak wyglądają zajęcia rytmiki?

Zajęcia rytmiki w przedszkolu realizowane są według ściśle określonego schematu. To nie tylko zabawa, ale przede wszystkim kształtowanie umiejętności – koordynacja ruchowa, czy zapamiętywanie. Ruch, podskoki, tańce, czyli po prostu aktywność fizyczna, są wspaniałą formą profilaktyki zdrowotnej, która pomaga w wykształceniu prawidłowej postawy ciała, czy w walce z dodatkowymi kilogramami w przypadku otyłych przedszkolaków. Co więcej na rytmice dzieci uczą się wyrażania swoich emocji.

Zajęcia dopasowane są do grupy wiekowej, modyfikowane są w taki sposób, by spełnić potrzeby każdego dziecka. Inne ćwiczenia wykonywać będą 3-latki, a inne przygotowane są dla 5-latków.

Rytmika – kto powinien ją prowadzić?

Jak zostało już wspomniane, rytmikę w przedszkolu powinna prowadzić osoba, która się na niej zna. A dokładniej? Najlepiej byłoby, gdyby zajęcia rytmiki prowadził absolwent wyższych studiów muzycznych – specjalizujący się w rytmice. Należy pamiętać, że nauczyciel przekazuje przedszkolakom swoje umiejętności odtwarzania rytmu, tempa. To właśnie on uczy rozróżniania dźwięków - pokazuje dźwięki niskie, wysokie, szybkie i wolne.

Rytmika w terapii

Wpływ muzyki na psychikę dziecka obserwowany jest już od dawna. Zajęcia, które prowadzone są metodą rytmiki pozwalają na obserwację zaburzeń słuchowo-ruchowych u dziecka. Ponadto rytmika wykorzystywana jest w terapii logopedycznej. Rozwija motorykę małą i dużą, jak i poprawia koordynację ruchową dziecka. Co więcej pobudza wyobraźnię dźwiękową.

Ponadto ćwiczenia muzyczno-ruchowe są elementem terapii dla dzieci z zaburzeniami mowy, czy zachowania. Reasumując, znaczenia muzyki dla stymulacji rozwoju i usposobienia dziecka upośledzonego umysłowo jest nie do przecenienia.

Opublikowano: ; aktualizacja: 14.12.2021

Oceń:
5.0

Komentarze i opinie (1)


Zajęcia z rytmiki może prowadzić każdy nauczyciel wychowania przedszkolengo jeśli programem nie wykraczają one poza obszar podstawy programowej. Jeśli ich program wykracza poza podstawę, nauczyciel powionien posiadać odpowiednie kwalifikacje. Ja zwiększyłam kwalifikację do prowadzenia dodatkowych zajęć z rytmiki na studiach podyplomowych WSKZ. Były dobrze przygotowane i mogłam spokojnie połązyć je z pracą w przedszkolu. Dostałam też dofinansowanie czesnego do dyrektora.

Może zainteresuje cię

Integracja sensoryczna

 

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) – dla kogo, na czym polega?

 

Karanie dziecka – najgorsze kary, jakie wymierzamy dzieciom

 

Wyliczanki dla dzieci – 20 najlepszych rymowanek dla najmłodszych

 

Nauka alfabetu – co zrobić, gdy dziecko nie chce się uczyć?

 

Stroje karnawałowe dla dzieci – pomysły

 

Jaki sport wybrać dla dziecka?

 

Co powinno umieć dziecko, by poradzić sobie w przedszkolu?