Trudności szkolne w klasach 1-3: przyczyny, objawy, jak pomóc

We wrześniu rozpoczyna się kolejny rok szkolny – dla niektórych dzieci pierwszy w roli ucznia szkoły podstawowej. W związku z tym najmłodsi podejmują nowe obowiązki, nabywają doświadczenia, ale też zyskują okazję do rozwoju kompetencji. Opiekunowie również stają przed nowymi wyzwaniami, jak wspierać pierwszoklasistów na nowej ścieżce edukacyjnej.

Czym jest gotowość szkolna?

Gotowość szkolna to wynik interakcji kilku czynników: rozwoju dziecka, czynników rodzinnych oraz oferty placówki. W ich wyniku dziecko osiąga poziom rozwoju, który pozwala mu realizować obowiązki szkolne [1].

Na gotowość szkolną składają się:

  • umiejętności społeczne,
  • samodzielność dziecka,
  • rozwój emocjonalny,
  • motywacja do nauki,
  • rozwój intelektualny,
  • rozwój fizyczny.

W okresie przedszkolnym dojrzałość dzieci w poszczególnych sferach intensywnie się rozwija, wspierana przez opiekunów w domu i w przedszkolu [2]. Opis poszczególnych obszarów rozwoju opisany jest w diagnozie gotowości szkolnej, formułowanej przez nauczycieli przed klasą pierwszą. Diagnoza przedszkolna zawiera zarówno opis obszarów wymagających pracy, jak i mocnych stron dziecka, co może stanowić istotną informację podczas planowania nauki w klasie pierwszej. Jednocześnie celem diagnozy gotowości szkolnej jest umożliwienie dziecku optymalnego dla niego startu w klasie 1, zapewnienie pozytywnych doświadczeń związanych z nauką oraz warunków dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości.

Przeczytaj też: Co to znaczy być uważnym rodzicem?

Jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie?

Co powinny umieć dzieci idące do klasy 1? A. I. Brzezińska i D. Szymańska [3] wskazują między innymi:

  • zdolność do skoncentrowania uwagi na tej samej czynności,
  • zainteresowanie i wiedzę na temat otaczającego świata (znajomość podstawowych informacji o sobie i swojej rodzinie, świadomość upływu czasu, orientacja w najbliższym otoczeniu itd.),
  • rozumienie prostych zależności przyczynowo-skutkowych,
  • zainteresowanie podstawowymi umiejętnościami szkolnymi (czytaniem, pisaniem, liczeniem), jak i samą szkołą,
  • umiejętność rozpoznawania, nazywania i podania przyczyn emocji u siebie i innych, współpracy z innymi, inicjowania i podtrzymywania z nimi kontaktu,
  • znajomość podstawowych norm i zasad społecznych oraz świadomość, że w różnych miejscach mogą być one inne,
  • pojawiająca się znajomość swoich mocnych i słabych stron.

Przeczytaj też: Dojrzałość emocjonalna u dziecka – kiedy się kształtuje?

Ważne w procesie uczenia się jest także rozwijanie u dzieci motywacji wewnętrznej. Celem wtedy nie jest efekt końcowy, chęć otrzymania nagrody (cukierka, pochwały, pozytywnej oceny) lub uniknięcie kary (nagany, zakazu gry na komputerze, negatywnej oceny), a aktywność sama w sobie – płynąca z niej przyjemność bądź odczuwane zainteresowanie [4]. Warto więc wspierać kształtowanie się motywacji wewnętrznej m.in. poprzez: unikanie porównań z innymi dziećmi oraz oceny dziecka przez pryzmat wyników w nauce, zachęcanie do twórczej ciekawości oraz samodzielnego poszukiwania rozwiązań, wspieranie pozaszkolnych zainteresowań dziecka, wspieranie w radzeniu sobie z porażkami – pokazywanie, że są one okazją do nauki [5].

Zobacz również: Dziecko nie chce uczyć się literek – co robić?

Jakie mogą się pojawić trudności szkolne w wieku wczesnoszkolnym?

Koźniewska i in. [6] podzielili trudności w osiąganiu gotowości szkolnej na 3 kategorie: związane z dzieckiem, systemem rodzinnym lub środowiskiem szkolnym. Do pierwszej kategorii można zaliczyć trudności rozwojowe czy wynikające ze stanu zdrowia i związane lub współwystępujące z nimi problemy, np. z koncentracją uwagi czy nadruchliwością. Do grupy trudności środowiskowych można zaliczyć: niedostosowanie otoczenia do możliwości i potrzeb dzieci, sytuację materialną, zbyt duże oczekiwania wobec dzieci czy surowy system wychowawczy, ale także nadopiekuńczość oraz występujące w rodzinie konflikty, trudne warunki socjoekonomiczne czy uzależnienia.

Przy występowaniu trudności warto więc przyjrzeć się nie tylko funkcjonowaniu dziecka, ale także środowisku, w którym ono przebywa. Rozważyć, czy w życiu ucznia miały ostatnio miejsce duże zmiany lub trudne wydarzenia, a także jak środowisko szkolne może odpowiedzieć na jego potrzeby.

To też może Cię zainteresować: Wyjście do szkoły lub przedszkola bez nerwów

Jak pomóc dziecku w pokonaniu trudności szkolnych w klasach 1-3?

W razie pojawienia się trudności konieczna jest współpraca między środowiskiem szkolnym i rodzinnym. Wymiana informacji, zaplanowanie obserwacji oraz podjęcie wspólnych działań są niezbędne dla efektywnej pomocy dziecku borykającemu się z trudnościami. Niekiedy może ona przebiegać w ramach szkolnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obejmować zarówno działania w klasie, jak i dodatkowe zajęcia (np. korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze czy rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne).

Sprawdź też: Do czego służy diagnoza szkolna?

Wskazana może być konsultacja lub badanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu określenia mocnych i słabszych stron ucznia oraz adekwatnych do nich form pomocy. Może się ono odbyć zarówno, gdy któreś z trudności dziecka zaniepokoją jego opiekunów, jak i po sugestii nauczyciela im przekazanej. Przed pójściem dziecka do klasy 1 można także wykonać w poradni badanie gotowości szkolnej. Przede wszystkim jednak w razie wystąpienia trudności, ważna jest życzliwość osób dorosłych, ich emocjonalna dostępność i okazywanie dziecku akceptacji i wsparcia.

Bibliografia

 
  1. Kamza A. (2014). Rozwój dziecka. Wiek szkolny. T. 3 w: Brzezińska A.I. (red). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  2. Brzezińska, A. I., Szymańska, D. (2012). Kiedy sześciolatek może być dobrym uczniem? Remedium, 10, 4-5.
  3. Ibidem.
  4. Brzezińska A.I., Appelt K., Jabłoński S., Wojciechowska J., Ziółkowska B. (red. nauk.) (2014). 6-latki w szkole. Edukacja i pomoc. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  5. Nelsen J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.
  6. Frydrychowicz A., Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyńska E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Warszawa: Centrum metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Opublikowano: ; aktualizacja: 14.12.2021

Oceń:
2.0

Kaja Chojnacka

Kaja Chojnacka

Psycholog

Psycholog, certyfikowany edukator pozytywnej dyscypliny rodziców oraz wczesnego dzieciństwa. Specjalizuje się szczególnie w obszarach: diagnozy dzieci najmłodszych (wiek 0-6), konsultacji i warsztatów dla rodziców.  

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Wyprawka szkolna – co kupić dziecku do szkoły? Lista rzeczy

 

Spółgłoski – jakie są, lista

 

Wyprawka - pierwsza klasa!

 

Praca domowa – zmiany w szkołach. Czy to dobrze, że nie będzie zadawanych prac domowych?

 

Łańcuch pokarmowy – co to jest, przykłady w lesie, na łące, w jeziorze

 

Partykuła – czym jest, funkcje, przykłady partykuły w zdaniu

 

Gotowość szkolna

 

Efektywna i przyjemna nauka angielskiego dla dzieci

 

Więcej na temat: Szkoła
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-big-1
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-1
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-3
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-4
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-5
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-6
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-7
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-small-8
Brak artykułu
sekcja/szkola-section-big-2