Wizyta u psychologa jeszcze kilka lat temu stanowiła temat tabu, była powodem do wstydu i strachu. Dziś nasza świadomość na temat zaburzeń psychicznych, będących powodem wielopłaszczyznowych problemów w życiu codziennym, jest znacznie większa. Jest to szczególnie ważne w kontekście dzieci, które coraz częściej wymagają pomocy psychologicznej. Pandemia koronawirusa jeszcze mocniej nasiliła i uwydatniła skalę problemu. Niedobór psychologów i psychiatrów dziecięcych w Polsce to fakt. Podobnie jak brak miejsc na dziecięcych oddziałach psychiatrycznych. Kiedy więc zauważysz, że z Twoim dzieckiem dzieje się coś niepokojącego, nie bój się szukać pomocy. Wizyta u psychologa może rozwiać Twoje wątpliwości, znaleźć przyczynę problemów i uniknąć ich nasilenia, w wyniku którego może dojść do poważnych zaburzeń psychicznych.
Pierwsza wizyta z dzieckiem u psychologa – kiedy i dlaczego?
- Pierwsza wizyta u psychologa – kiedy i dlaczego?
- Wizyta u psychologa – w jakim wieku?
- Problemy psychiczne u dzieci
- Zaburzenia psychiczne u dzieci
- Jakie lęki mają dzieci?
- Powody pierwszej wizyty u psychologa
- O czym psycholog rozmawia z rodzicami?
- Jak przygotować dziecko do wizyty u psychologa?
- O czym psycholog rozmawia z dzieckiem?
- Wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze wskazania nauczyciela
- Badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Pierwsza wizyta u psychologa – kiedy i dlaczego?
Zaburzenia lękowe, zaburzenia relacji z otoczeniem czy też zaburzenia pourazowe są jednoznacznym wskazaniem do wizyty u psychologa. Chcąc skorzystać z niej w ramach NFZ, musisz uzyskać skierowanie od lekarza rodzinnego. Niektóre objawy zaburzeń psychicznych mogą wskazywać na inne problemy zdrowotne. Bóle głowy, bóle brzucha, problemy ze snem, trudności w koncentracji, a nawet zaburzenia ruchowe mogą mieć źródło właśnie w psychice. Aby jednak wyeliminować inną jednostkę chorobową, konieczna jest konsultacja z lekarzem pierwszego kontaktu i wykonanie podstawowych badań. Wizytę u psychologa warto również zaplanować wtedy, kiedy sami doświadczyliśmy jakiejś trudnej sytuacji, która obciążyła naszą psychikę na tyle, że nie potrafimy pomóc bliskim nam osobom.
Zobacz też: Trudności szkolne w wieku wczesnoszkolnym
Wizyta u psychologa – w jakim wieku?
Konsultację psychologiczną możemy odbyć już z niemowlakiem. Warunkiem jest ukończenie przez dziecko 3. miesiąca życia. Wskazaniem do wizyty u psychologa z niemowlakiem mogą być na przykład problemy psychoruchowe, spowodowane obniżonym lub nadmiernym napięciem mięśniowym. Jeżeli chodzi o wizytę u psychologa ze starszym dzieckiem, wówczas wskazaniem są wszelkie zmiany w zachowaniu dziecka, nieharmonijny rozwój.
Sprawdź też: Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka – objawy
Problemy psychiczne u dzieci
Zaburzenia psychiczne obejmują brak integracji lub inne nieprawidłowości, występujcie między umysłem człowieka i rzeczywistością. Istnieją bardzo różne zaburzenia psychiczne, dające różnorodne objawy. Przy niektórych konieczne jest leczenie farmakologiczne, przy innych wystarczy regularna psychoterapia. Ciężko określić listę objawów, które jednoznacznie świadczą o zaburzeniach psychicznych u dziecka. Kluczem jest więc dokładna jego obserwacja i reagowanie na zachowania i symptomy, które zaczynają nas niepokoić.
Szacuje się, że aktualnie co piąte dziecko na świecie cierpi na zaburzenia psychiczne. Psychiatrzy i psychologowie biją na alarm, kondycja psychiczna dzieci jest w coraz gorszym stanie, a winę za to ponosi bardzo wiele czynników. Kluczem jednak do wyjścia z tej patowej sytuacji jest pozbycie się oporów przed mówieniem na głos o problemach psychicznych, które niestety wciąż jeszcze bywają tematem tabu.
To też może Cię zainteresować: Mindfulness dla dzieci – sposoby na trenowanie uważności u najmłodszych
Zaburzenia psychiczne u dzieci
Zaburzenia psychiczne, jak również choroby psychiczne u dzieci mogą występować w każdym wieku. U dzieci młodszych niepojącymi symptomami, które mogą świadczyć o zaburzeniach psychicznych, są różnego rodzaju problemy rozwojowe. Zaburzenia mowy, brak zainteresowania relacjami społecznymi czy też zbyt późne opanowywanie typowych dla danego wieku umiejętności, może być objawem choroby. Jeżeli chodzi o dzieci starsze, sygnałem alarmującym rodziców powinny być nagłe zmiany w zachowaniu dziecka, ale też dotąd niewystępujące problemy z nauką. Do objawów mogących wskazywać na zaburzenia psychiczne, zaliczamy też: problemy z koncentracją, bezsenność, nękające nawracające koszmary czy zachowania agresywne, a także autoagresywne.
Psychiatrzy i psychologowie przyjmują, że zaburzenia psychiczne u dzieci mogą pojawić się w czterech głównych obszarach: zachowania, emocji, rozwoju, relacji.
Mogą one występować łącznie we wszystkich tych sferach, ale też osobno, nie należy więc lekceważyć niepokojących symptomów, występujących tylko w jednym z wyszczególnionych obszarów.
Przeczytaj też: Wizualizacje terapeutyczne – na czym polegają, kiedy pomagają?
Jakie lęki mają dzieci?
Zaburzenia lękowe to najczęstsze zaburzenia psychiczne występujące u dzieci i młodzieży. Wyniki badań przeprowadzonych w USA pokazują, że od 5 do 20% dzieci w wieku od 9 do 17 lat zostanie zdiagnozowanych jako klinicznie lękowe. Rozróżniamy wiele rodzajów zaburzeń lękowych, które mogą dotykać zarówno małych dzieci, jak i młodzież. Najpowszechniej występujące lęki to:
- lęk separacyjny,
- lęk uogólniony,
- zaburzenia obsesyjno-kompulsywne,
- fobie
- zespół stresu pourazowego.
Zobacz również: Strach przed pobraniem krwi – jak pomóc dziecku?
Powody pierwszej wizyty u psychologa
Decyzję o pierwszej wizycie z dzieckiem u psychologa warto podjąć wtedy, gdy:
- dziecko rozwija się nieharmonijnie,
- zachowanie dziecka nagle się zmienia,
- rozwój dziecka uległ regresowi,
- przedłuża się adaptacja w żłobku, przedszkolu czy szkole,
- pojawiają się intensywne reakcje emocjonalne występujące najczęściej w momencie zakazu, nakazu, lub przerwania wykonywanej czynności,
- dziecko jest mało samodzielne,
- dziecko ma problem z zabawą.
Przeczytaj również: Nerwica u dziecka
O czym psycholog rozmawia z rodzicami?
W pierwszej wizycie u psychologa z reguły uczestniczą tylko rodzice dziecka. Dobrze, aby byli oni oboje, ponieważ pozwoli to lekarzowi otrzymać obraz sytuacji widziany z różnej perspektywy. Na pierwszym spotkaniu psycholog będzie chciał poznać rodzinę, problem, dowiedzieć się możliwie jak najwięcej o dziecku, jego codziennej rutynie i niepokojących objawach. Warto na takie spotkanie zabrać dotychczasową dokumentację medyczną, o ile taką posiadamy.
Sprawdź: Czym jest parentyfikacja?
Jak przygotować dziecko do wizyty u psychologa?
Przygotowując dziecko na wizytę u psychologa, bardzo ważną kwestią jest nasze nastawienie. Jeżeli dziecko wyczuje od nas strach, niepewność czy wręcz niechęć, wówczas samo będzie je odczuwało. Ważne też, aby nie traktować wizyty u psychologa jako kary za złe zachowanie, w ten sposób znacznie utrudnimy psychologowi pracę z dzieckiem, które z góry będzie zniechęcone i nieufne. Psychologa czy psychoterapeutę najlepiej przedstawić jako osobę, która zrozumie uczucia i sprawy dziecka, i pomoże pokonać trudności i bariery, a także uruchomić jego potencjał.
To też może Cię zainteresować: Jak pomóc dziecku poradzić sobie z hejtem?
O czym psycholog rozmawia z dzieckiem?
Przebieg wizyty dziecka u psychologa może być nieco inny – w zależności od wieku dziecka i skali problemu. Zwykle psychoterapia dzieci i młodzieży prowadzona jest w formie zabawy, ułatwiającej nawiązanie dobrej relacji z małym pacjentem. Jest ona niezbędna do prowadzenia dalszej diagnostyki i leczenia. Większość psychologów preferuje, aby spotkania z dzieckiem odbywały się bez udziału rodziców, jednak w przypadku młodszych dzieci, zwłaszcza tych odczuwających silny lęk separacyjny, możliwe jest uczestnictwo rodzica w pierwszych spotkaniach.
Sprawdź też: Dlaczego dziecko się samookalecza?
Gabinet psychologa dziecięcego z reguły pełen jest zabawek, kredek, kloców. Umożliwiają one obserwację dziecka i jego zachowania w naturalnym dla niego środowisku. Psycholog może zadawać dziecku pytania o jego uczucia, o to, czego się boi, co lubi robić, jakie są jego ulubione rzeczy, jakie sytuacje wywołują w nim określone emocje. Sposób prowadzenia terapii dobierany jest do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych. Podstawą jest prowadzenie terapii w atmosferze wzajemnego zaufania, spokoju i komfortu, który pozwala na realną ocenę sytuacji i postawienie diagnozy.
Przeczytaj też: Kiedy z dzieckiem do logopedy?
Wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze wskazania nauczyciela
Obserwacja sposobów zachowania dzieci należy do obowiązków nauczycieli. Oceny zachowania przedszkolaków dokonuje się na podstawie specjalnie przygotowanych arkuszy obserwacyjnych, które są dostosowane do wieku dzieci – obserwacje dotyczą funkcji poznawczych, myślenia, mowy oraz emocji.
Na podstawie danych zgromadzonych w arkuszu nauczyciel określa poziom rozwoju dziecka (umiejętności) oraz poziom socjalizacji. Jeżeli z obserwacji nauczyciela wynika, że dziecko nie osiągnęło oczekiwanego w jego wieku poziomu, bądź znacznie od niego odstaje, to za zgodą rodziców kieruje się malucha do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która działa w każdym większym mieście.
Bez zgody rodziców nie ma możliwości postawienia diagnozy przez specjalistę. Nauczyciel najpierw w rozmowie z rodzicem informuje go o problemach i trudnościach, jakie wykazuje dziecko oraz proponuje rodzinie wizytę w poradni. Termin wizyty w poradni umawia nauczyciel – wypisuje przy tym opinię, w której wymienia wszelkie zaobserwowane przez siebie niedociągnięcia i zaburzenia. To, czy dziecko ostatecznie trafi do poradni, zależy od decyzji rodziców.
Przeczytaj też: Czym jest mindfulness?
Badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zatrudnia m.in. psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów. Wszystkie zaburzenia, nawet związane ze wzrokiem lub słuchem, są najpierw sprawdzane w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Jeśli dziecko ma np. problemy z dzieleniem wyrazów na sylaby, specjalista w poradni ocenia (na podstawie badania audiometrycznego), czy przyczyną są zaburzenia związane ze słuchem fizjologicznym czy ze słuchem fonematycznym.
W Poradni Psychoologiczno-Pedagogicznej dziecko jest poddawane testom, dzięki czemu można ustalić poziom braków, jaki wykazuje. Na podstawie wyników testów określa się rodzaj terapii i ćwiczeń, które będą prowadzić rodzice i nauczyciele. Współpraca rodziców i nauczycieli jest bardzo ważna – po otrzymaniu wyników poradnia przekazuje rodzicom opinię. Rodzic może, choć nie musi, udostępnić ją nauczycielom przedszkolnym. Jest to o tyle ważne, że przedszkola same prowadzą zajęcia wyrównawcze – zgodnie z zaleceniami poradni.
Bibliografia
- https://zdrowie.pap.pl/wywiad/strefa-psyche/kiedy-z-dzieckiem-do-psychologa
- https://www.centrumdobrejterapii.pl/materialy-dla-pacjentow/psychologia-dzieci-i-mlodziezy/maly-pacjent-i-duze-problemy-moje-dziecko-u-psychologa/
- https://psychoterapiacotam.pl/jak-wyglada-wizyta-u-psychologa-dzieciecego/
Komentarze i opinie (1)
opublikowany 06.02.2023