Jak technologia wpływa na inteligencję emocjonalną dziecka?

Ocena: 3.93/5 Głosów: 2
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Technologia to nieodłączny już element naszego życia, a co za tym idzie – życia naszych dzieci. Dzięki rozsądnemu przekazaniu dzieciom informacji na temat tego, jak z niej prawidłowo korzystać, możemy pomóc im w rozwoju nie tylko wiedzy, ale również innych kompetencji, np. inteligencji emocjonalnej. Aby to zrobić, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Fotolia

Czym jest EQ – inteligencja emocjonalna?

 

Inteligencja emocjonalna (EQ) to najogólniej mówiąc, umiejętność rozpoznawania występujących u siebie lub innych osób emocji, nazwania ich, rozumienia przyczyny, a także zdolność do radzenia sobie z uczuciami, zarówno negatywnymi, jak i pozytywnymi. To także umiejętność odczuwania empatii.

Chociaż pojęcie to kojarzone jest raczej z osobami dorosłymi, dojrzałymi wiekowo i uczuciowo, rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci, szczególnie u tych najmłodszych, jest niezwykle ważne. Ma to bowiem ogromny wpływ na umiejętność funkcjonowania wśród ludzi w całym późniejszym życiu. Właściwe rozpoznawanie emocji pomaga sobie z nimi radzić, a co za tym idzie, pomyślnie przechodzić przez różnego rodzaju kryzysy i zmiany.

Inteligencję emocjonalną najlepiej jest rozwijać poprzez kontakt z innymi ludźmi. Ostatnio zauważamy jednak, że dzieci coraz rzadziej chcą spędzać czas inaczej niż przed telewizorem, tabletem, telefonem, a potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem staje się coraz mniejsza. Jaki ma to wpływ na ich EQ?             

  

Kiedy technologia wspiera rozwój dziecka?

 

Określenie czy technologia hamuje, czy też rozwija inteligencję emocjonalną nie jest proste. Wszystko uzależnione jest bowiem od tego, w jaki sposób z niej korzystamy w codziennym życiu. 

Technologia może służyć rozwojowi EQ u dziecka, kiedy umożliwia kontakt z ludźmi, którzy nie mogą być przy nim (np. ze względu na odległość, chorobę itp.). W sytuacjach, w których ważne dla dziecka osoby, nie mogą być razem z nim, bardzo przydatne są wszelkiego rodzaju komunikatory, dzięki którym może usłyszeć ono je i zobaczyć. Telefony, zdjęcia, wiadomości pozwalają na stały kontakt, co sprawia, że dziecko, mimo trudnych warunków ma poczucie bliskości i miłości.

Nowinki techniczne pozytywnie wpływają na dziecko także wówczas gdy są sposobem na wspólne spędzanie czasu – wspólne oglądanie bajek czy też granie w gry jest dobrym sposobem na spędzenie czasu z dzieckiem i okazją do ciągłej interakcji, np. poprzez omawianie uczuć i emocji postaci z bajek (lub własnych), wyjaśnianie ich, tłumaczenie dziecku tego, co jest dla niego niezrozumiałe, a w przypadku gier pokazywanie, co oznaczają i jakie wzbudzają emocje porażka lub wygrana.

  

Jakie zagrożenia się z nią wiążą? 

 

Zagrożenie pojawia się, kiedy zabawa telefonem czy tabletem całkowicie zastępuje maluchowi realny kontakt z innymi. Dzieci, które większość czasu spędzają przed ekranami różnego rodzaju urządzeń nie uczą się budowania więzi z drugim człowiekiem. Tylko poprzez obserwację gestów, mimiki, emocji innych mogą nauczyć się jak tworzyć dobre relacji w przyszłości. Rozwijanie takich umiejętności poprzez wspólną zabawę, rozmowę, śmiech, dyskusję to nauka odnalezienia się w innych środowiskach: z przyszłym partnerem, jego rodziną, w pracy, w urzędzie, wśród sąsiadów. Jeśli nie możemy poświęcić dziecku swojego czasu, pomyślmy o tym, żeby zamiast zajmować je np. grą na tablecie, zorganizować ten czas w inny sposób, np. zapraszając jego kolegę lub koleżankę.

Telefon czy gra komputerowa coraz częściej jest także ucieczką od problemów, od których maluch ucieka w wirtualny świat. W ten sposób z reguły chce nie myśleć o przykrych dla niego przeżyciach. Brakuje mu czasu na zastanowienie się nad problemem, nie szuka przyczyn ani rozwiązań, tego co się stało. Nie ma również miejsca na przemyślenie swoich emocji, odpowiedzi na pytania: „Dlaczego czuje się smutny, zły? Dlaczego ktoś mnie skrzywdził/ja skrzywdziłem kogoś? Co mogę zrobić, żeby to naprawić?”. Przy wystąpieniu podobnej sytuacji w przyszłości, dziecko może nie potrafić na nią odpowiednio zareagować.

Ze szczególnie groźnym przypadkiem mamy do czynienia, gdy nowoczesne technologie stają się narzędziem do krzywdzenia innych, lub – nieświadomie – siebie. Zdarza się, że dzieci używają technologii po to, by sprawić komuś przykrość – np. umieszczają w sieci różnego rodzaju filmiki czy kompromitujące innych zdjęcia. Zazwyczaj robią to dla żartu, nie są świadome zasięgu  i konsekwencji takich działań. Często nie potrafią odczuć empatii w stosunku do swoich ofiar, ofiary z kolei nie chcą rozmawiać o emocjach, jakie odczuwają. W takim konflikcie obie strony nie komunikują się ze sobą i nie potrafią nawzajem się zrozumieć.

  

Jak wykorzystać gadżety, by wesprzeć rozwój EQ dziecka? 

 

Podstawowym zadaniem rodzica we wspieraniu rozwoju inteligencji emocjonalnej przy wykorzystaniu technologii jest pokazanie możliwości, jakie dają nam nowoczesne rozwiązania, ale jednocześnie zwrócenie uwagi na konsekwencje, jakie wiążą się z ich niewłaściwym używaniem.

Aby pomóc dziecku w prawidłowym rozwoju, przede wszystkim:

  • edukujmy – dziecko powinno wiedzieć, że technologia może pomóc mu w wielu rzeczach – zdobywaniu nowej wiedzy, zaspokajaniu ciekawości, jednak nie powinna być głównym lub jedynym sposobem komunikowania się z innymi;
  • zabiegajmy o kontakt z dzieckiem – codziennie pytajmy: „jak się czujesz?”, „co ciekawego robiłeś?”, „czy stało się coś, o czym chcesz porozmawiać?” – pokażmy, że w każdej sytuacji jesteśmy gotowi wysłuchać i pomóc;
  • dbajmy o kontakty dziecka z innymi – stwarzajmy okazje do kontaktów dziecka z osobami spoza najbliższego kręgu – to nauczy je budowania relacji z różnymi osobami (np. ze starszymi, ale też z rówieśnikami lub z osobami o odmiennych poglądach);
  • nie wykorzystujmy technologii dla własnej wygody – nie pozwalajmy dziecku bawić się tabletem, tylko dlatego, że jesteśmy w danej chwili zajęci, zastąpmy go kredkami, farbami, plasteliną lub innymi, wspomagającymi kreatywność dziecka zabawkami;
  • organizujmy mu czas – pokażmy dziecku gry, przy których nie są potrzebne żadne urządzenia – różnorodność w zabawie rozwija wyobraźnię i sprawia, że dziecko nie nudzi się zbyt szybko, a my mamy więcej czasu dla siebie;
  • od początku dawkujmy dostęp do tabletu czy telefonu – jeśli dziecko korzysta z tych urządzeń za często, to znaczy, że na to mu pozwoliliśmy; jeśli już na początku nie wyznaczymy granic, z czasem będzie coraz trudniej, dodatkowo, nasz pociecha może poczuć się niesprawiedliwie potraktowana: „najpierw rodzice dają mi telefon do zabawy za każdym razem, kiedy się nudzę, a później złoszczą się, że za dużo go używam”;

Rozmawiajmy o uczuciach – na bieżąco omawiajmy trudne dla dziecka sytuacje, ponadto jeśli maluch o czymś nam opowiada, słuchajmy i pytajmy, jak się z tym czuł, co zrobił, jak zachowali i jak czuli się w tej sytuacji inni. Nie bójmy się okazywać wszystkich emocji. Mówmy otwarcie o tym, co sprawia nam radość, a co przykrość – ważne jest, żeby dziecko uczyło się odczuwania wszystkich emocji i wiedziało, że złość czy smutek są tak samo naturalnymi reakcjami jak np. zadowolenie. 

 

Tematy: inteligencja emocjonalna dziecka, EQ dziecka

Komentarze