Od kiedy uczyć dziecko języków obcych?

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Rodzice często zadają sobie pytanie – czy warto małe dziecko uczyć języków obcych? Jeśli tak, to jaki wiek jest optymalny? Nauczyciele językowi twierdzą, że małe dzieci świetnie sobie radzą z przyswajaniem obcych słów i wyrażeń, o ile docierają one do nich w ramach zabawy.

Nauka języków obcych w przedszkolu powinna się odbywać głównie przez zabawę
Nauka języków obcych w przedszkolu powinna się odbywać głównie przez zabawę

W dzisiejszych czasach niemal w każdym przedszkolu dostępne są lekcje języka angielskiego, niektóre prowadzone przez tzw. native speakerów, czyli obcokrajowców, dla których wykładany język jest językiem ojczystym.

Kursy przedszkolne prowadzą też polscy nauczyciele, posiadający odpowiednie wykształcenie i certyfikaty.

 

Jaki jest sens uczenia języka obcego dzieci, które nie umieją ani pisać ani czytać?

Tak małe dzieci chłoną obce słowa, jeśli padają one w zabawie. Dzieci po pewnym czasie zaczynają rozumieć, że słyszane słowa, na początku brzmiące obco, to słowa innego języka i że są one narzędziem porozumiewania się. Zatem jeśli maluch słyszy inny język podczas rytmiki, zajęć umuzykalniających, jeśli dodaje się do nich piosenkę, kolorowankę, zajęcia ruchowe, to można być pewnym, że maluch naprawdę sporo zapamięta. Zdaniem neurologa L. Penfielda, organy dziecka, dzięki którym uczy się ono słuchać, mówić i rozumieć, są najbardziej plastyczne do dziesiątego roku życia. Zatem maluch, zaczynający swą edukację językową w wieku trzech czy czterech lat, może w sposób naturalny nauczyć się obcej mowy i - co ważne - bezbłędnej wymowy.

Wierszyki, których uczy się twoje dziecko, winny być krótkie, a piosenki często śpiewane i powtarzane, by maluch mógł je zapamiętać. Rym i rytm odgrywają tu wielką rolę - wykorzystywanie muzyki, wyliczanek, rymowanek połączonych z klaskaniem, podskakiwaniem czy przytupywaniem - pomagają w efektywnej nauce i zapamiętywaniu nowych wyrażeń, słówek i zwrotów.

Warto także wykorzystywać różne inne formy przekazywania wiedzy - można sięgnąć po multimedia. Oglądanie obrazków, zdjęć, przezroczy, ilustracji do bajek, książek, komiksów pomoże maluchowi w zapamiętywaniu, ale należy uważać, by nie zdominowały nauki.

W procesie uczenia języków obcych najważniejsze są dwa aspekty - radość i regularność. Jeśli nauka nie będzie sprawiała maluchowi radości, to szybko się zniechęci, gdyż poczuje presję lub zobojętnienie. Ani nauczyciel, ani rodzice nie powinni zmuszać dziecka do uczenia się, bo wyczuje ono ich negatywne nastawienie. Maluch nie może się też nudzić podczas zajęć językowych - należy poprowadzić je w taki sposób, aby nie nużyć dziecka.

 

Z jaką częstotliwością powinny odbywać się lekcje języka obcego?

Optymalne minimum to pięć razy w tygodniu, przy czym pół godziny należy przeznaczyć na gry i rozmawianie, a kolejne pół na osłuchiwanie się z językiem, czyli na piosenki z płyt i filmy. W przedszkolach czy szkolnych zerówkach zajęć językowych jest niestety mniej.

Dzięki językom obcym dziecko może zobaczyć, że istnieją inne kraje, w których żyją jego rówieśnicy, mówiący innym niż ono językiem, ale mające takie same marzenia, pragnienia, potrzeby. Świadomość indywidualności, ale też odrębności, może dziecko wzbogacić.

 

A może szkoła językowa?

Jeśli chcesz zapisać dziecko na kurs nauki języka obcego, sprawdź jakie metody stosują nauczyciele - ważne jest, by twoja pociecha uczyła się poprzez zabawę. Niech zabawa językowa łączy się z zabawą ruchową, wkomponowanie ciała do procesu uczenia się. Z pewnością znajdziesz mnóstwo ofert szkół, a nawet przedszkoli czy żłobków językowych - podchodź do nich ostrożnie; są to zwykle bardzo drogie oferty, a zdarza się, że poza wysokimi opłatami nie stoi nic więcej.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze szkoły językowej dla dziecka?

  • spytaj nauczyciela o kwalifikacje, istotne jest jego przygotowanie pedagogiczne (zwłaszcza u native speakerów) do nauczania dzieci. Uczyć trzeba umieć!
  • dowiedz się, z jakich podręczników będzie korzystać twoja pociecha - ważne, by nie były nieaktualne.
  • obejrzyj salę zajęciową - czy ma odpowiednią ilość miejsca do zabaw ruchowych na podłodze i stymulacji kinetycznej.
  • na końcu porozmawiaj z osobą prowadzącą, spróbuj zamienić z nią kilka słów, a wyczujesz, czy możesz jej powierzyć swoje dziecko. Zaufaj swojemu pierwszemu wrażeniu!

Komentarze