Od kiedy komputer?

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Z komputerem jest podobnie jak z telewizją. Komputer, a zwłaszcza Internet, otwierają przed dziećmi zupełnie nowy, ekscytujący świat. Wirtualna rzeczywistość może się jednak okazać dla maluchów niebezpieczna. Tak, jak w przypadku telewizji, dzieciom trzeba umiejętnie i konsekwentnie dawkować korzystanie z komputera.

Internet może nieść wiele zagrożeń
Internet może nieść wiele zagrożeń

Menu > Start


Na pierwsze przygody z komputerem można pozwolić już trzyletniemu dziecku. Należy przy tym pamiętać, by pierwsze kontakty były krótkie, około piętnastominutowe, najlepiej cały czas przy asyście rodziców. Nie powinny też odbywać się częściej niż raz, maksymalnie dwa razy na tydzień. Stopniowo można wydłużać zabawy komputerem, np. 4-5 latek może spędzać przed monitorem jednorazowo około pół godziny, a 6-7 latek już 45 minut. Należy przy tym być konsekwentnym i nie odstępować od raz przyjętych ustaleń. Najłatwiej monitorować aktywność dziecka wprowadzając odpowiednie ograniczenia już na samym początku korzystania z komputera i Internetu. Ograniczenie możliwości korzystania z gier lub Internetu dziecku, które dotąd nie było pod tym względem kontrolowane, może okazać się bardzo trudnym zadaniem.

W kontroli komputerowej aktywności dziecka ważny jest również dobry przykład. Jeśli rodzic spędza większość wolnego czasu przed ekranem monitora (co w czasach, kiedy przez Internet można zrobić prawie wszystko, jest coraz bardziej powszechne), nie może oczekiwać, że maluch łatwo da się przekonać do ograniczeń korzystania z ulubionych gier i Internetu. Warto zadbać o siebie i dziecko jednocześnie, i zamiast kolejny raz zasiąść przed komputerem, wybrać się wspólnie na spacer do lasu albo na basen. Aktywność fizyczna przyda się po czasie spędzonym przed monitorem. Trzeba bowiem pamiętać, że nadmierne przesiadywanie przed komputerem, zwłaszcza w niewłaściwej pozycji i zbyt blisko ekranu monitora, może wywołać u dziecka np. wady postawy lub osłabić wzrok.

 

Gry dla dzieci

O tym, czy gra jest przeznaczona dla dzieci, informują oznaczenia na opakowaniu. Oznaczenia składają się na Europejski System Klasyfikacji Gier, ustanowiony przez Europejską Federację Oprogramowania Internetowego. I tak np. "+3" oznacza, że gra przeznaczona jest dla dzieci od 3. roku życia - rodzice mają gwarancję, że gra nie zawiera treści nieodpowiednich dla maluchów w tym wieku i że ich trzylatek może z niej bezpiecznie korzystać.

Wybór rodzaju gry zależy od rodziców. Gry edukacyjne mają wiele zalet - wśród najważniejszych wymienia się rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, zręczności manualnej, umiejętności logicznego myślenia oraz wyobraźni. Gry są dla dzieci atrakcyjniejsze niż telewizja, ponieważ maluchy mogą aktywnie uczestniczyć i wpływać na to, co zaraz pojawi się na ekranie.

Trzeba przy tym jednak pamiętać, że brutalne gry komputerowe wywierają większy destrukcyjny wpływ na psychikę malca niż oglądanie bajek i filmów ze scenami agresji. Dlaczego? Ponieważ gra komputerowa opiera się na interakcji - tutaj to dziecko "strzela" i "zabija".

 

Strona przyjazna dzieciom

Najlepiej wybrać wspólnie z maluchem strony, które mu się podobają i które zyskują akceptację rodzica. Można również ograniczać możliwość korzystania dziecka z Internetu poprzez określenie godzin i dni, w których dziecko może korzystać komputera. Ta opcja w systemie Windows znana jest pod nazwą "Kontrola rodzicielska" i polega na wskazaniu określonych godzin, w których dziecko może korzystać z komputera (w tym celu należy wprowadzić odpowiednie zmiany w "Panelu sterowania").

Sprawdzając strony, które odwiedzają lub mają zamiar odwiedzać dzieci, warto szukać certyfikatu "Strona przyjazna dzieciom". Tę certyfikację nadaje fundacja kidprotect.pl. Katalog bezpiecznych stron internetowych prowadzi również serwis sieciaki.pl - zaufanym adresom nadaje certyfikat BeSt (Bezpieczne Strony).

 

Bezpieczeństwo w sieci

Aby dziecko było bezpieczne w sieci, rodzice muszą mu wpoić kilka podstawowych zasad. Dzieci powinny korzystać z komputera i z Internetu tylko w czasie, gdy w domu przebywa mama lub tata. Oprócz tego należy wytłumaczyć dziecku, czym jest wirtualna rzeczywistość i czym różni się od normalnego świata (jakimi rządzi się prawami). Bezwzględnie trzeba pilnować, by dziecko nigdy nie podawało przez Internet swojego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania ani też danych osobowych pozostałych członków rodziny. W przypadku dzieci ważne jest również, by nie zdradzały swojego wieku, chociażby w nicku. Przede wszystkim trzeba też uczulić dziecko na to, że w Internecie nie wszystko jest prawdą.

Oprócz tego należy zwrócić uwagę na to, czy rozwój emocjonalny dziecka spędzającego czas przed komputerem przebiega prawidłowo - czy dobrze kontaktuje się z innymi dziećmi, z rodziną, czy ma problemy z koncentracją lub problemy z nauką. Nawet wtedy, gdy dziecko jest już na tyle duże, by samodzielnie i świadomie korzystać z komputera, warto od czasu do czasu sprawdzać jego ulubione strony. Przede wszystkim zaś warto rozmawiać o tym, co nas niepokoi. Dziecko powinno wiedzieć o tym, że w każdej chwili może powiedzieć swoim rodzicom o wszystkim, co go martwi, dziwi lub przeraża.

Tematy: internet, komputer

Komentarze