Literatura dla najmłodszych

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Czytanie dziecku to najlepsza inwestycja w jego rozwój intelektualny. Czytanie rozwija wyobraźnię, wspomaga rozwój mowy, wzbogaca słownictwo, wskazuje różnicę między dobrem a złem. Jak wychować małego miłośnika literatury?

Czytanie rozwija wyobraźnię, wspomaga rozwój mowy i wzbogaca słownictwo
Czytanie rozwija wyobraźnię, wspomaga rozwój mowy i wzbogaca słownictwo

Od najmłodszych lat

Literatura, podobnie jak i inne formy edukacji dziecka, powinna stanowić przede wszystkim zabawę. Czytanie, nauka liczenia i wszelkie inne zajęcia edukacyjne, opierają się na podstawowej zasadzie - dziecko uczy się poprzez zabawę. Dlatego nie należy zmuszać malucha do słuchania bajki, jeśli akurat ma ochotę na co innego. Jeśli dziecko zacznie postrzegać obcowanie z literaturą jako obowiązek, ciężko będzie je później przekonać do samodzielnego sięgania po książki.

Najmłodsze dzieci często mają problemy ze skupieniem się w trakcie czytania.

Z tego względu warto wprowadzić czytanie jako stały element dnia, najlepiej tuż przed snem. Aby czytanie nie było dla dziecka nużące i monotonne, należy zadbać o zmiany tonu głosu i bogatą mimikę. Dziecko powinno również wykazywać aktywność w czasie czytania - odpowiadać na pytania związane z tekstem lub ilustracjami, bawić się książką, która posiada specjalne elementy do naciskania, wyjmowania, przekręcania itd. Oprócz tego część książeczek dla najmłodszych to książeczki do oglądania - nie ma w nich tekstu, a jedynie ilustracje, na podstawie których dziecko może samodzielnie układać opowiadanie. Książki do oglądania są nieocenione w rozwoju dziecięcej wyobraźni, a także rozwoju umiejętności budowania logicznego ciągu przyczynowo-skutkowego.

Gdy maluch zna jakąś książkę niemal na pamięć, można ten fakt wykorzystać i zmieniać pewne wątki, opuszczać zdania, zmieniać kolejność zdarzeń - to sprowokuje malca do "poprawiania" rodzica, czyli zaangażuje go w proces lektury. Maluchy uwielbiają słuchać wiele razy tej samej bajki - przy każdej ingerencji w dobrze znany tekst, dziecko będzie protestowało i domagało się prawidłowej wersji.

 

Książki dla najmłodszych

Oferta książek dla najmłodszych maluchów jest bardzo bogata. Dzieci, które nie potrafią czytać, mogą aktywnie uczestniczyć w czytaniu książek poprzez zabawę. Do wyboru są więc książki, w których element przewodni opowiadania, stanowi przedmiot do zabawy. Bardzo popularne są książeczki np. z kierownicą (dziecko razem z postacią z bajki może "jechać" samochodem, skręcać w prawo, w lewo itp.) oraz książki o zwierzętach, w których naciśnięcie np. noska zwierzęcia powoduje wydawanie konkretnych dźwięków. Inne książki mają mini-pianino albo litery, które po naciśnięciu wydają odgłos poprawnej wymowy. Oprócz tego do wyboru są książki z trójwymiarowymi obrazkami, książki, w których pewne elementy są magnesami albo naklejkami. Wiele książek dla najmłodszych jest pokrytych specjalną powłoką, dzięki czemu można je zabierać nawet do wanny.

Książki dla najmłodszych powinny spełniać kilka warunków - tekst opowiadania albo wierszyka nie powinien być zbyt długi, natomiast obrazki ilustrujące tekst powinny być duże i kolorowe. Często jedna książka czytana jest tysiące razy, a maluch po pewnym czasie zna ją na pamięć. Dlatego najlepiej, by opowiadania były krótkie, jednowątkowe. Treść książki powinna być dopasowana do wieku malucha. Dla przedszkolaków odpowiednie są bajki klasyczne (np. o Czerwonym Kapturku, Calineczce, Trzech Świnkach), bajki współczesne oraz wierszyki Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Oprócz tego do wyboru jest wiele książek terapeutycznych, w których bohaterowie borykają się z takimi samymi "problemami", jakie ma dziecko. Jeśli więc maluch niechętnie siada na nocniku albo nie chce pożegnać się ze smoczkiem, można wspólnie czytać z nim opowiadania, w których inne dzieci uczą się korzystać z nocnika albo rezygnują ze smoczka.

 

Literatura w przedszkolu

Spotkania z książką są bardzo ważnym elementem edukacji dziecka w przedszkolu. Zaciekawienie malucha słowem pisanym jest jednym z najważniejszych zadań, jakie stawiają sobie przedszkola. Cel - wprowadzenie dzieci w świat literatury - jest  realizowany poprzez organizowanie zabaw literackich i literacko-teatralnych, kącik literacki (dostosowany do wieku dzieci, które znajdują się w grupie), wycieczki do biblioteki lub spotkania z pisarzami (autorami bajek dla dzieci).

Kontakt z literaturą jest w zasadzie bezustanny - dzieci słuchają opowiadań czytanych przez nauczycielki, uczą się krótkich wierszyków, słuchają bajek nagranych na CD. Maluchy rozwiązują zagadki słowne, biorą udział w konkursach związanych z utworami literackimi i w grach związanych z postaciami z bajek. Co jakiś czas, w ramach przedszkolnych uroczystości, dzieci biorą udział w przedstawieniach, w których śpiewają piosenki, recytują wierszyki i występują w krótkich scenkach teatralnych. Oprócz tego wykonują prace plastyczne obrazujące bajki i opowiadania.

Pole do popisu należy przede wszystkim do nauczycieli. W niektórych przedszkolach organizuje się specjalne poranki literackie, na których zaproszeni goście odpowiadają na pytania dzieci, a potem czytają maluchom na głos.

 

Dobry przykład

W edukacji literackiej dziecka, tak jak w wielu innych aspektach wychowania, najważniejszy jest dobry przykład. Dziecko, które widzi mamę i tatę czytających książki i czasopisma samo zapragnie czytać. Dobrym pomysłem są wspólne wyjścia do biblioteki. Warto wiedzieć, że niektóre biblioteki organizują dla najmłodszych zabawy literackie, konkursy, a nawet tematyczne "noce w bibliotece". Sposobów na zachęcenie dziecka do czytania jest naprawdę wiele.


Tematy: nauka czytania

Komentarze