Kinezjologia edukacyjna

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Kinezjologia edukacyjna to metoda terapii wykorzystywana m.in. do pracy z dziećmi cierpiącymi na ADHD oraz z dziećmi posiadającymi trudności w koncentracji i zapamiętywaniu oraz z zaburzeniami takimi jak: dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia. Jak wykorzystuje się kinezjologię edukacyjną w wychowaniu przedszkolaków?

Ćwiczenia fizyczne mogą wpłynąć na poprawę pamięci i koncentracji
Ćwiczenia fizyczne mogą wpłynąć na poprawę pamięci i koncentracji

Ruch jako forma terapii

Kinezjologia to nauka o ruchu. Kinezjologia edukacyjna to metoda terapii zaburzeń za pomocą ruchu - według założeń kinezjologii edukacyjnej wykonywanie określonych ruchów usprawnia proces myślenia. Twórcą metody kinezjologii edukacyjnej jest dr Paul E. Denninson. Według założeń Denninsona swobodny ruch fizyczny poprawia współpracę półkul mózgowych, co z kolei prowadzi do możliwości doskonalenia każdej wybranej umiejętności (czytanie, pisanie, liczenie). Dennison w oparciu o wyniki swoich badań stworzył program "Gimnastyka Mózgu", który wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne do poprawy pracy mózgu.

Półkule mózgowe człowieka są odpowiedzialne za odmienne zadania. Lewa półkula odpowiada m.in. mowę, analizę szczegółów i wnioskowanie, zaś prawa za zapamiętywanie, emocję i mimikę twarzy. Brak równowagi pomiędzy pracą obu półkul mózgowych prowadzi do zaburzeń objawiających się poprzez trudności w opanowaniu umiejętności czytania, pisania, liczenia, kłopoty z koncentracją, trudności w panowaniu nad emocjami.

 

Na czym polega "Gimnastyka Mózgu"?

Ćwiczenia fizyczne składające się na program "Gimnastyka Mózgu" są krótkie (trwają około 2-3 minut), jednak ważna jest systematyczność ich wykonywania (codziennie 1-2 razy). Za pomocą ćwiczeń można przyspieszyć naukę czytania (ćwiczenie dla dyslektyków), poprawić pamięć związaną z prawidłowymi zapisywaniem wyrazów (ćwiczenie dla dysgrafów i dysortografów) oraz poprawić umiejętność liczenia (ćwiczenie dla dzieci cierpiących na dyskalkulię). Wykonując ćwiczenia, dziecko stymuluje swój naturalny rozwój - harmonijna współpraca obu półkul mózgowych powoduje, że maluch z łatwością przyswaja sobie nowe umiejętności. Odkąd dzieci coraz więcej czasu spędzają przed telewizorem i komputerem, znaczenie aktywności fizycznej jest tym bardziej ważne - brak ruchu powoduje zaburzenia pracy mózgu.

 

Czytanie

Ćwiczenia fizyczne opracowane przez Denninsona poprawiające umiejętność czytania zakładają, że dziecko powinno 2 razy dziennie przez 2 minuty np. zginać prawe kolano i dotykać je lewym łokciem, a następnie zginać lewe kolano i dotykać je prawym łokciem. Ćwiczenia fizyczne pomagające w nauce czytania to również kreślenie w powietrzu tzw. leniwych ósemek (dziecko kręci głową tak, jakby chciało zaznaczyć nosem kontur leżącej ósemki).

 

Pisanie

Ćwiczenia pomagające w problemach związanych z dysortografią (prawidłową pisownią wyrazów) wykonuje się raz dziennie przez 3 minuty. Do ćwiczeń opracowanych przez Dennisona należy m.in. "kapturek myśliciela" - ćwiczenie polega na złapaniu przez dziecko kciukiem i palcem wskazującym małżowiny usznej (w obu uszach jednocześnie) i masowaniu od góry w kierunku płatka ucha.

 

Liczenie

Ćwiczenia opracowane przez Dennisona poprawiają również umiejętność liczenia i ograniczają problemy związane z tzw. dyskalkulią (dyskalkulia to zaburzenie polegające na trudnościach w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu oraz na problemach w analizowaniu i wyciąganiu wniosków). Jednym z proponowanych przez Dennisona ćwiczeń jest tzw. "wahadło", czyli opuszczanie podbródka i poruszanie nim w kierunku od jednego ramienia do drugiego. Dzieciom posiadającym trudności w opanowaniu umiejętności liczenia poleca się także "pompowanie piętą" - dziecko wysuwa lewą nogę do tyłu i opiera ją na palcach, następnie jednocześnie robi wydech i zgina prawą nogę w kolanie. Następnie stara się oprzeć na podłodze piętę lewej nogi, robi wdech, podnosi się prostując prawą nogę i podnosząc piętę lewej nogi. Tak samo ćwiczy drugą nogę.

 

Wszystkie ćwiczenia mogą być wykonywane w domu - nie zabierają dużo czasu, a ich działanie jest nie do przecenienia. Regularne ćwiczenia przynoszą efekty już po 4 tygodniach. Ważnym aspektem jest prawidłowe oddychanie. Ćwiczenia w ramach kinezjologii edukacyjnej i "Gimnastyki Mózgu" mogą być wykonywane nie tylko przez dzieci - są skuteczne w każdym wieku (Dennison opracował metodę korzystając z własnego doświadczenia - sam jest dyslektykiem).

Komentarze