Jak postępować z utalentowanym dzieckiem

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Dzieci utalentowane to szczególna grupa, z którą trzeba pracować, by tych wrodzonych zdolności nie zaprzepaścić. Dorośli, którzy odkryją talent swojego dziecka, powinni zrobić wszystko, by zapewnić mu ciągłe wyzwania edukacyjne i uczyć, jak je podejmować.

Niezauważony w porę talent u dziecka można rozwijać także później.
Niezauważony w porę talent u dziecka można rozwijać także później.

Zdolności ujawniać się mogą w różnych sferach, są dzieci pięknie śpiewające, grające na instrumentach, tańczące. Mogą się również pojawić zdolności językowe, intelektualne, zamiłowanie do jakiejś dziedziny nauki.

Czy moje dziecko jest zdolne?

Dziecko uzdolnione to dziecko inteligentne, myślące. To dziecko potrafiące się wypowiadać, posiadające szeroki zakres słownictwa. Dziecko takie potrafi również zadawać umiejętnie pytania. Wynika to z ciągle niezaspokojonej ciekawości. Zdolne dzieci lubią przebywać w towarzystwie starszych od siebie. Nauczyciele i rodzice obserwują również, że zdolne dziecko, gdy nie jest czymś zainteresowane, np. zajęciami prowadzonymi w grupie, potrafi przeszkadzać. Dzieci uzdolnione wykazują także często zdolność abstrakcyjnego myślenia, szeroki zakres wiedzy ogólnej, umiejętność kojarzenia i łączenia faktów. Często mają też zdolności przywódcze.

Utalentowane dzieci potrafią "zamęczać" dorosłych pytaniami, często trudnymi, na które ciężko odpowiedzieć bez wsparcia się odpowiednią wiedzą, często naukową.

Pamiętaj, że nawet jeśli nie potrafisz na pytanie odpowiedzieć, przyznaj się do tego, możesz np. powiedzieć: Nie znam odpowiedzi na twoje pytanie, ale znajdę ją i wtedy ci odpowiem.

Z wymienionych wyżej powodów wynika, iż często z takimi dziećmi trzeba pracować indywidualnie, poświęcając im znacznie więcej czasu niż innym i przygotowując dla nich indywidualne zadania. Mają one bowiem bogatą wyobraźnię i często o wielu rzeczach chcą mówić i dyskutować.

Rozpoznać talent

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, dlatego by właściwie rozpoznać talenty, trzeba mu się przyglądać. Wiele zależy od dorosłych - to oni mogą wybrać właściwe metody pracy z dzieckiem. A gdy sami włączą się w tę pracę, jest duża szansa, że jego talent będzie właściwe się rozwijał.

Aby dostrzec w dziecku drzemiący talent, trzeba je obserwować w różnych sytuacjach. Dzieci robią to, co lubią, dlatego ważne jest, by patrzeć na nie podczas pracy i zabawy, a także kontaktów z rówieśnikami. Warto zwrócić uwagą na to, czy maluch inicjuje zabawę, w co lubi się bawić, jaką rolę w zabawach przyjmuje.

Uwaga! Czasem dzieje się tak, że rodzice chcą poprzez dzieci zrealizować swoje niespełnione plany i marzenia z dzieciństwa, np. o zostaniu tancerką, baletnicą, muzykiem, sportowcem. Dziecko jest zachęcane do zajęć, których wcale nie lubi i do których być może nie ma predyspozycji, a bierze w nich udział tylko dlatego, że nie może sprzeciwić się rodzicom. Taki kierunek działań nie jest dobry, gdyż może zniechęcić dziecko do rozwijania czegokolwiek w sobie, spowodować lenistwo. Lepiej koncentrować się na rozwijaniu hobby dziecka, pomóc mu zbierać, kolekcjonować ulubione przedmioty, rozmawiać z nim o tym, poświęcać temu tematowi sporo czasu, kupować i wspólnie oglądać książki na ciekawe dla dziecka tematy.

Warto też zaufać nauczycielowi czy wychowawcy w przedszkolu, który przez większość dnia obserwuje nasze dzieci i z nimi przebywa. Ma on bowiem możliwość zaobserwowania wielu cech i zdolności dziecka, zanim ukażą się one rodzicom. To nauczyciel może właściwe pokierować dzieckiem, by rozwijało swoje umiejętności.

Myśląc o tym, by nie zaprzepaścić talentu malucha, by go rozwijać, należy cały czas pamiętać, że to wciąż dziecko, a nie osoba dorosła, która wszystkiemu podoła i wszystko zrozumie. Dziecko potrzebuje czasu dla siebie, przestrzeni, zabawy. Oprócz rozwijania swoich talentów musi także rozwijać się fizycznie, emocjonalnie i społecznie.

Jak zaplanować edukację zdolnego dziecka? Radzi psycholog:

 

 

Tematy: talent dziecka, przedszkole

Komentarze