Dziecko i komputer

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

W dzisiejszych czasach niemal każdy posiada komputer. Dorosłym służy do pracy, dzieciom najczęściej do zabawy i do nauki. Co zrobić, by korzystanie z komputera było dla malucha bezpieczne?

Często gry komputerowe nie mają żadnych wartości edukacyjnych.
Często gry komputerowe nie mają żadnych wartości edukacyjnych.

Komputer to bardzo przydatne urządzenie, a jeśli mamy dodatkowo dostęp do internetu, bez trudu znajdziemy informację niemal na każdy temat. Kiedy jednak z komputera korzystają dzieci, trzeba szczególnie zadbać o to, by robiły to w sposób mądry i przemyślany, a tego muszą nauczyć się od dorosłych. Niestety, sami dorośli, może nieumyślnie, popełniają wiele błędów, które z czasem coraz trudniej jest naprawić.

Większość dorosłych jest dziś bardzo zabiegana, nie ma wiele czasu dla siebie ani dla dzieci. Po skończonej pracy i powrocie do domu dziecko często chciałoby pobyć z mamą, tatą, ale zmęczenie u dorosłych bierze górę. Zamiast rozmowy fundują oni wtedy dziecku czas spędzony przy komputerze.

W komputerze jest inna rzeczywistość, wirtualna, fikcyjna, nieprawdziwa. Dzieci korzystające z internetu niemonitorowanego przez dorosłych mają możliwość wchodzenia na różne strony, brania udziału w różnych grach stwarzających iluzję prawdziwego świata. Dziecko bardzo szybko się w ten świat wtapia, utożsamia się z nim. Wydaje mu się, że naprawdę bierze udział we wszystkich wydarzeniach i sytuacjach, które tak naprawdę nie istnieją.

Pod kontrolą

Bardzo często gry nie mają żadnych wartości edukacyjnych, wręcz przeciwnie, propagują przemoc i agresję. To wpływa destrukcyjnie na rozwój osobowości i emocjonalności dziecka. Należy pamiętać, ze osobowość dziecka dopiero się rozwija i wszystko ma na nią wpływ.

Dobrym sposobem na to, by mieć kontrolę nad tym, co dziecko ogląda w sieci i w jakie gry gra, jest kupowanie w licencjonowanych sklepach produktów przeznaczonych dla dzieci. Wtedy można mieć pewność, że dziecko jest bezpieczne, a gra niesie ze sobą mądre i wartościowe treści.

Dorośli mogą mieć również wpływ na blokowanie stron internetowych, które mogą być dla dziecka złe i demoralizujące. Jeśli komputer nie jest odpowiednio zabezpieczony i zablokowany, dziecko może nawet nieopatrznie wejść na liczne w internecie strony z treściami pornograficznymi.

Kolejnym niebezpieczeństwem jest obecność w sieci osób podających się za innych, a w rzeczywistości będących np. pedofilami. Dzieci są łatwowierne i ufne i mogą stać się ofiarą manipulacji. Dlatego tak ważne jest, by uświadamiać je, że pod żadnym pozorem nie mogą podawać obcym swoich danych, adresu, numeru telefonu. Ktoś może to wykorzystać w złym celu.

Aby ułatwić dziecku korzystanie z właściwych i polecanych przez nas stron, np. z bajkami, ciekawymi filmami, można umieścić w przeglądarce kilka zakładek kierujących od razu na właściwe strony. Można także zainstalować ulubione gry dziecka tak, by łatwo mogło ono do nich dotrzeć. Łatwym sposobem zabezpieczenia komputera przed młodszymi dziećmi jest także zablokowanie możliwości korzystania z internetu - tym samym nie zabraniamy im korzystania z komputera i wartościowych programów, ale jednocześnie mamy kontrolę nad tym, co dzieci mogą oglądać i z czego korzystać.

Siedzenie przy komputerze łączy się z tym, że dziecko może mieć problemy z kręgosłupem, pogłębianiem się wad postawy i ze wzrokiem. Należy więc pamiętać, by młodsze dzieci nie spędzały przy komputerze zbyt wiele czasu. Ponadto powinny mieć wygodne krzesło i dobry ekran zaopatrzony w filtry chroniące oczy.

Najważniejsza równowaga

W obecnych czasach nie ma właściwe możliwości zabronienia dziecku korzystania z komputera. Należy jednak pamiętać, że czas przy nim spędzony nie może w żadnym razie zastąpić czasu spędzonego z rówieśnikami, rodzeństwem, członkami rodziny i zabawy na świeżym powietrzu. Nie może stać się podstawową formą spędzania czasu.  Jeśli dorośli będą we właściwy sposób sprawowali pieczę i kontrolę nad tym, jak dziecko spędza czas, korzystanie z komputera ułatwi zdobywanie wiedzy, rozwinie logiczne myślenie, kojarzenie faktów, wytrwałość, cierpliwość, sprawność manualną, zręczność, refleks, podzielność uwagi.

Najważniejsze jest zachowanie równowagi między światem prawdziwym, w którym dziecko żyje, a rzeczywistością wirtualną, do której dziecko się przenosi, obcując z komputerem. Jeśli maluch ma zachowaną taką równowagę, przebywa wśród rodziny, ma kontakt z rówieśnikami, ogląda z mamą książki, słucha bajek, wychodzi na podwórko, to obcowanie z komputerem nie powinno mu zaszkodzić. Jeśli atmosfera w domu będzie dobra, równowaga zachowana, dziecko nie będzie uciekało w wirtualną rzeczywistość.

To, czym komputer będzie dla naszego dziecka, zależy w dużej mierze od nas, od tego, w jakim stopniu będzie ono z niego korzystało i do czego będzie mu służył.

Tematy: komputer, przedszkolak, gry komputerowe, gry edukacyjne

Komentarze