Autyzm

Ocena: 4.81/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Autyzm to zaburzenie rozwojowe, które u dotkniętych nim dzieci diagnozowane jest najczęściej we wczesnym okresie przedszkolnym (około 3. roku życia). Co to jest autyzm i jak się objawia?

Dziecko autystyczne ma problemy z komunikowaniem się ze światem zewnętrznym
Dziecko autystyczne ma problemy z komunikowaniem się ze światem zewnętrznym

Co to jest autyzm?

Autyzm to choroba neurologiczna, zespół zaburzeń występujących w 3 sferach życia człowieka: w komunikacji z otoczeniem, relacjach z ludźmi i w zachowaniu. Autyzm jest chorobą o podłożu genetycznym, choć jej ostateczne przyczyny nie zostały do końca poznane. Jako możliwe przyczyny rozwoju choroby uznaje się również uszkodzenie pnia mózgu (spowodowane niedotlenieniem w czasie porodu) czy zaburzenia rozwojowe ośrodkowego układu nerwowego (np. skrócenie pnia mózgu). Autyzm jest zazwyczaj rozpoznawany we wczesnym wieku przedszkolnym, ze względu na nieadekwatne, niedostateczne postępy w rozwoju dziecka w porównaniu z rówieśnikami (zwłaszcza w obszarze mowy i interakcji społecznych).

 

Pierwsze objawy autyzmu

Pierwszych objawów choroby można dopatrzyć się już w niemowlęctwie. Do niepokojących sygnałów należy nieutrzymywanie kontaktu wzrokowego z rodzicami oraz brak reakcji na odgłosy (te symptomy łatwo pomylić z niedowidzeniem i niedosłyszeniem). Autystyczne niemowlęta nie wyciągają rączek do dorosłych, aby zasygnalizować potrzebę przytulenia - może się zdawać, że w ogóle nie mają takiej potrzeby. Półroczne dziecko dotknięte autyzmem nie gaworzy, następnie zaś nie wykazuje zainteresowania przedmiotami, które znajdują się w zasięgu jego dłoni. Chore, około roczne dziecko nie zaczyna, tak jak jego rówieśnicy, wymawiać pierwszych słów, zaś z czasem - około 2. roku życia - nie łączy wyrazów w zdania.

 

 

 

 

Czy moje dziecko jest autystyczne?

Dziecko dotknięte autyzmem ma problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną - nauka mowy jest u niego opóźniona, dysponuje małym zasobem słów, które powtarza czasem bez większego sensu, do tego w czasie rozmowy nie utrzymuje kontaktu wzrokowego ze swoim rozmówcą. Choroba bardzo często diagnozowana jest w przedszkolu, ze względu na wyraźne odstawanie autystycznego dziecka od rówieśników. Dzieci z autyzmem mają problemy z przystosowaniem się do grupy w przedszkolu, ponieważ nie potrafią utrzymywać relacji z innymi dziećmi i z wychowawczyniami. Charakteryzuje je uparte powtarzanie jednej czynności oraz upodobanie do kręcenia się w kółko oraz kiwania w przód i w tył. Przerwanie ulubionych czynności chorujących dzieci powoduje u nich wybuch złości i agresji, czasami nawet autoagresji. Aktywnością, którą chętnie podejmują dzieci autystyczne, jest układanie przedmiotów w równe rzędy, w linii prostej lub jeden na drugim.

 

Rola przedszkola

W zdiagnozowaniu dziecka z autyzmem bardzo dużą rolę odgrywa wczesne rozpoznanie choroby i szybkie podjęcie leczenia. Wbrew pozorom często to nie rodzice, a nauczycielki w przedszkolu zwracają uwagę na problemy adaptacyjne dziecka w grupie przedszkolnej. W chwili zauważenia nieprawidłowości wychowawczynie powinny poinformować rodziców o zachowaniu dziecka. Zdarza się, że rodzice interpretują sposób zachowania dziecka jako zupełnie normalny lub też jako wyraz indywidualizmu malucha i zwyczajnie nie zdają sobie sprawy z zagrożeń, na jakie narażone jest ich dziecko. Obserwacja zachowania dziecka na tle grupy rówieśników może być dla nich bardzo pomocna. Trzeba przy tym wiedzieć, że autyzm jest zaburzeniem spektralnym, co oznacza, że poszczególne objawy choroby mogą się objawić u chorujących w różnym stopniu i z różnym nasileniem. Choroba może występować w postaci lekkiej, ale może również przybrać cięższą formę. Autystyczne dziecko źle znosi zmiany - w jego życiu ważna jest rutyna. Dlatego pierwsze miesiące w nowym środowisku mogą być dla niego szczególnie trudne. W przedszkolu zazwyczaj nawiązuje kontakt z jednym nauczycielem i źle reaguje na brak "jego" nauczyciela lub pojawienie się nowego wychowawcy.

 

Terapia dzieci autystycznych

Leczenie dzieci z autyzmem polega na nauczaniu sposobów komunikacji ze światem zewnętrznym. Terapia dzieci autystycznych jest długa, absorbująca i czasochłonna, zazwyczaj jeden z rodziców jest w tym czasie zmuszony do zrezygnowania z pracy i przejęcia pełnej opieki nad dzieckiem. Im wcześniej autyzm zostanie zdiagnozowany u dziecka, tym lepiej. Szybkie podjęcie skutecznego leczenia pozwala mieć nadzieję, na jak najlepszy rozwój dziecka, choć choroba nie jest (do końca) uleczalna. Mimo to wczesne podjęcie leczenia u dzieci, u których objawy choroby nie są utrwalone, daje bardzo dobre rokowania. Lekka postać autyzmu nie przeszkodzi dziecku w późniejszej nauce, pracy, a nawet założeniu rodziny. Oprócz terapii behawioralnych stosuje się również leczenie farmakologiczne, z użyciem neuroleptyków, stymulantów i leków antydepresyjnych.

 

Specjalna dieta

Dodatkowo w wielu przypadkach konieczna jest specjalna dieta, ponieważ większość dzieci autystycznych nie trawi białka mleka (kazeina) i białka roślin (gluten) - które, niestrawione, mają szkodliwy wpływ na mózg, a w konsekwencji na zachowanie dziecka. Dlatego z jadłospisu chorych dzieci wyklucza się produkty mleczne i produkty zawierające gluten. Dieta eliminuje również słodycze, ze względu na powtarzające się grzybice układu pokarmowego. Rygorystyczne przestrzeganie diety przynosi jednak oczekiwane rezultaty - ograniczone menu wycisza objawy choroby oraz wspomaga rozwój dziecka (zwłaszcza w obszarze rozwoju mowy i w rozwoju społecznym - poprawia kontakty dziecka z otoczeniem).

Tematy: autyzm, objawy autyzmu, leczenie autyzmu

Komentarze