Metody nauki języków obcych

Oto przegląd najpopularniejszych metod nauczania dla najmłodszych. Dopasuj odpowiednią dla swojego dziecka.

HELEN DORON - zabawa po angielsku

To jedna z najpopularniejszych metod nauczania języka angielskiego dla najmłodszych. Mogą skorzystać z niej zarówno 3-miesięczne niemowlęta, jak i 14-latki (to górna granica wieku).Metoda Helen Doron nazywana jest też "metodą naturalną", bo kładzie się w niej nacisk na przyswajanie dźwięków i melodii języka mimowolnie, przy okazji innych aktywności. Zajęcia to tak naprawdę zabawa pod przewodnictwem lektora, który używa wyłącznie języka angielskiego. Dzieci angażują w naukę wszystkie zmysły - tańczą, śpiewają i gimnastykują się. Na przykład podczas nauki słów opisujących poszczególne części ciała, nauczyciel śpiewa o nich piosenkę, a dzieci pokazują ręce, nogi, głowy itd. Kiedy z kolei poznają nazwy zwierząt, wydają zwierzęce odgłosy, a lektor wyjaśnia jak po angielsku mówi się "koń", "krowa" czy "pies". Zabawa piłką służy natomiast poznaniu angielskich nazw przedmiotów, w które trafiają dzieci. Nie ma więc mowy o tradycyjnym wkuwania na pamięć poszczególnych słówek.

Zajęcia odbywają raz w tygodniu i trwają od 30 do 45 minut. Aby jednak nauka dawała efekty, dziecko powinno mieć kontakt z obcym językiem także w domu. Uczniowie otrzymują więc specjalnie opracowane płyty z piosenkami i wierszykami (trwają od 15 do 25 minut w zależności od kursu), które powinny zostać przesłuchane dwa razy w ciągu dnia. Istotne jest to, by dzieci słuchały płyt podczas codziennych czynności - tak, by angielski był w tle, a nie w centrum uwagi. Celem nauki języka metodą Helen Doron jest jak najszybsze opanowanie jak największej liczby słów, nawet dwóch tysięcy w ciągu roku. I rzeczywiście rodzice szybko mają szansę usłyszeć jak dzieciaki podczas codziennych, rutynowych czynności, zaczynają wplatać do rozmowy angielskie słówka np. zamiast "talerz" mówią "plate" albo krzyczą "Hello" na powitanie.

Nauka odbywa się w 4-8-osobowych grupach. W zajęciach mogą uczestniczyć rodzice jako obserwatorzy. Cały materiał jest podzielony na 10 części (każda to jeden poziom) - do każdej są przygotowane specjalne podręczniki, zeszyty ćwiczeń i płyty CD. Na zajęciach mówi się tylko po angielsku. Jedynym odstępstwem od tej reguły mogą być sytuacje, kiedy lektor omawia ze starszymi dziećmi niektóre reguły gramatyczne. W tym przypadku dozwolony jest polski.

MUSICAL BABIES - nauka słów przez śpiew i taniec

Dzieci uczone tą metodą uczestniczą w zajęciach muzyczno-ruchowych prowadzonych po angielsku. Podobnie jak w szkołach Helen Doron, tu też nauka bardziej przypomina zabawę niż lekcje. Zajęcia adresowane są do dzieci w wieku od 6 miesięcy do 3 lat. Lektorzy często współpracują ze żłobkami oraz przedszkolami i tam prowadzą zajęcia. Najmłodszym uczniom mogą towarzyszyć rodzice. Dzięki temu dorośli mają szanse poznać zabawy po angielsku i zaproponować je potem dzieciom w domu.

Autorka metody (Polka - Anna Rattenbury) wyszła z założenia, że obcowanie z muzyką pomaga wykształcić poczucie rytmu, które z kolei bardzo ułatwia naukę obcego języka, zwłaszcza wymowę słówek i intonację. Dlatego podczas zajęć dzieci słuchają muzyki klasycznej , etnicznej i ludowej - przy niej tańczą i bawią się. Używają też różnych instrumentów i uczą się słów, powtarzając je za lektorem. Przede wszystkim jednak dzieci poznają słownictwo w piosenkach i rymowankach. Dużą wagę przykłada się do prawidłowej wymowy. Propagatorzy tej metody uważają, że trzeba wykorzystać fakt, iż najmłodsi mają bardzo elastyczne narządy mowy i mogą bez trudu nauczyć się wymawiać dźwięki, które dla dorosłych Polaków zwykle stanowią pewien problem jak np. dźwięk "th". Spore znaczenie przypisywane jest także używaniu języka w sytuacjach społecznych.

Lektorzy mówią po angielsku, ale kiedy istnieje taka potrzeba (np. dziecko chce im coś opowiedzieć po polsku lub swobodnie o czymś porozmawiać) także po polsku. Jak podkreśla autorka metody - podczas zajęć liczy się przede wszystkim dziecko i należy zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa.

Czytaj dalej na drugiej stronie m.in. o metodzie Berlitz Kids i Talking Kids

Dla dzieci starszych, powyżej 3. roku życia, opracowane zostały zajęcia Musical English (to kontynuacja programu Musical Babies), a materiał podzielony na trzy poziomy. Przedszkolaki uczą się słownictwa z kolejnych bloków tematycznych (kolory, zwierzęta itd.). Na tym etapie edukacji nadal ważniejsze od liczby przyswojonych słów jest ich prawidłowe wymawianie. Podczas zajęć wykorzystywane są różne plansze, maty edukacyjne, domino itp. Po "lekcji" dziecko dostaje specjalne karty pracy do powtarzania materiału w domu. Może też dodatkowo (to nie jest obowiązkowe) słuchać specjalnych płyt Musical English.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 30-40 minut. Po nich dzieci zostają jeszcze 20 minut, by przy muzyce pobawić się z innymi dziećmi.

TALKING KIDS - nauka przez rozmowę

Ta metoda porównywana jest do metody Callana, którą wykorzystuje się w nauce starszych dzieci i dorosłych. Tutaj zajęcia bardziej przypominają klasyczne lekcje. Jest wprawdzie trochę zabawy, ale nie jest ona traktowana jak "metoda nauki", tylko raczej "pomoc w nauce". Aby dłużej utrzymać uwagę i pomóc dzieciom skoncentrować się, lektor prowadzi zajęcia szybko (często na zasadzie: pytanie-odpowiedź) i energicznie (gestykulując i wystukując rytm). Dopiero gdy dzieci wykazują brak zainteresowania lub są znudzone, nauczyciel wprowadza zabawy językowe. Dlatego ten sposób nauki przeznaczony jest raczej dla starszych przedszkolaków i uczniów młodszych klas szkoły podstawowej.

Jak to wygląda w praktyce? Nowy materiał - słówka i struktury gramatyczne - wprowadzane są w małych partiach. Co istotne, dzieci uczą się pełnych zdań i zwrotów. Lektor wykorzystuje do nauki obrazki i inne pomoce dydaktyczne. Następnie pomaga utrwalić materiał przez zadawanie uczniom serii pytań wymagających konkretnych odpowiedzi. Ważne jest to, by dzieci zawsze mówiły pełnymi, poprawnie zbudowanymi zdaniami. To ma im później ułatwić samodzielne prowadzenie rozmowy. Lektor na bieżąco poprawia wymowę dziecka. Starsze dzieci także uczą się czytać i pisać po angielsku. Metoda zakłada intensywną naukę, która pozwala szybko zobaczyć efekty.

Słownictwo i materiał gramatyczny został dobrany i ułożony zgodnie ze standardami promowanymi przez Cambridge University Examination Syndicate. Pracowali nad nim zarówno polscy, jak i angielscy nauczyciele.

Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają pół godziny. Dzieci mogą wykonywać zadania z zeszytu ćwiczeń i słuchać nagrań z płyty CD w domu. Optymalnie w grupie powinno być 8-10 dzieci.

BERLITZ KIDS - najważniejsze to móc się porozumieć

Metoda polecana jest dla przedszkolaków (najlepiej jeśli skończyły już 4. roku życia). Opiera się przede wszystkim na konwersacji (nie ma odrębnych lekcji poświęconych zasadom gramatycznym). Autorzy metody wyszli bowiem z założenia, że jeśli dziecko nauczy się swobodnie mówić w obcym języku, będzie również znało jego gramatykę.

Zajęcia mają charakter zabawy. Mali uczniowie śpiewają, tańczą , rysują i przy okazji poznają nowe słowa. Lektorzy mówią wyłącznie po angielsku i dbają o to to, by dzieci używały nowych słów w dobrym kontekście, podczas wykonywania konkretnych czynności. Dążą do tego, by uczniowie swobodnie i pewnie porozumiewali się z rówieśnikami w obcym języku. Program nauczania zbudowany jest na zasadzie spirali - wprowadzony wcześniej materiał jest stale powtarzany i utrwalany w różnych kontekstach. Nauka języka jest ściśle powiązana z konkretną sytuacją i kulturą, czyli np. w zgodzie z obowiązującymi w danym kraju zwyczajami i stylem życia jego mieszkańców. Uczniowie mają do dyspozycji podręczniki, zeszyty ćwiczeń, karty z obrazkami oraz płyty CD m.in. z piosenkami (także do słuchania w domu). Podczas zajęć lektor może używać pacynki MIMI, która ośmiela w porozumiewaniu się po angielsku.

Zajęcia odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu w grupach 4-6 osobowych. Trwają ok. 40 minut.

Lekcje indywidualne

Możesz też zdecydować się na lekcje prowadzone przez lektora lub native spikera, który ma swój autorski program nauczania. Taka metoda zwykle świetnie zdaje egzamin w przypadku starszych dzieci, ale dla przedszkolaków może być nudna i męcząca. Małe dzieci najchętniej i najlepiej uczą się w towarzystwie kolegów, zwłaszcza gdy nauka przeplata się z zabawą.

ABC nauki języka obcego dla najmłodszych:

A. Grupa powinna składać się z 4-9 dzieci.

B. Czas zajęć powinien wynosić maksymalnie 45 minut.

C. Podczas zajęć dzieci nie powinny siedzieć w ławkach. Łatwiej uczą się, gdy są w ruchu, gdy śpiewają, tańczą i bawią się.

Jak postępować z utalentowanym dzieckiem? - sprawdź

Opublikowano: ; aktualizacja: 14.12.2021

Oceń:
0.0

Komentarze i opinie (0)

Może zainteresuje cię

Zdrowe jelita – zdrowy maluch. Wsparcie w trakcie dysbiozy jelitowej u dzieci

 

Dlaczego dzieci kłamią? Co robić, gdy dziecko kłamie?

 

Kształty i kolory

 

Piosenki dla dzieci – 10 najlepszych piosenek dla przedszkolaków

 

Surowi rodzice, żelazna dyscyplina, wysokie wymagania – konsekwencje

 

Nauka języków obcych dla małych dzieci (2)

 

Powypadkowy uraz psychiczny

 

Jak nauczyć dziecko wiązania butów?