Zajęcia przygotowawcze

Ocena: 5.00/5 Głosów: 1
Ta treść była już przez Ciebie oceniana!

Pierwsze dni w przedszkolu to duży stres dla dziecka. Przyzwyczajenie się do nowych warunków może zająć maluchowi mniej lub więcej czasu. Niektóre dzieci mogą mieć spore problemy z adaptacją do nowych warunków, ale nauczyciele i rodzice wspólnymi siłami mogą pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu.

W czasie zajęć przygotowawczych rodzice mogą wraz z dziećmi uczestniczyć w zabawach
W czasie zajęć przygotowawczych rodzice mogą wraz z dziećmi uczestniczyć w zabawach

Dni otwarte

Okres adaptacji dziecka do przedszkola trwa około 6 tygodni. Czasem proces adaptacji trwa dłużej, czasem krócej - długość zależy od umiejętności poszczególnych dzieci, ich poziomu samoobsługi (samodzielnie ubieranie i rozbieranie się, samodzielne jedzenie posiłków, załatwianie potrzeb fizjologicznych i utrzymywanie higieny), właściwości rozwojowych, cech charakteru.

Aby dziecko szybciej zaadoptowało się do warunków przedszkolnych, na długo przed rozpoczęciem roku szkolnego organizowane są zajęcia przygotowawcze, tzw. "dni otwarte". Rodzic, który bierze udział w zajęciach przygotowawczych, dowiaduje się o wymaganiach przedszkola w stosunku do dziecka - maluch rozpoczynający przygodę z przedszkolem musi bowiem posiadać pewne podstawowe umiejętności (aby dobrze i w miarę komfortowo poczuł się w nowych warunkach).

Rodzice na pierwszych zajęciach otrzymują do wypełnienia ankietę adaptacyjną, na podstawie której sami mogą określić poziom umiejętności, jakie posiada ich dziecko i poziom jego dojrzałości (gotowości) emocjonalnej do przedszkola. Pierwsze zajęcia odbywają się w maju, zaraz po zakończeniu rekrutacji do przedszkola (na nowy rok szkolny, rozpoczynający się we wrześniu), dlatego dzieci mają jeszcze dużo czasu na wyrównanie ewentualnych braków. Dziecko, które posiada niewielkie umiejętności, trudniej adaptuje się do nowych warunków, w szczególności gorzej przeżywa rozstanie z rodzicami, ma więcej obaw.

Na zajęciach w czasie "dni otwartych" przyszły przedszkolak ma okazję poznać przedszkolne pomieszczenia (sale, toalety), pracowników przedszkola, swoją przyszłą wychowawczynię, kolegów i koleżanki z grupy, może się pobawić sam lub wspólnie z rodzicami i rówieśnikami podczas zabaw organizowanych przez nauczycielkę, podawany jest nawet wspólny posiłek. Po raz pierwszy zatem dziecko uczestniczy w życiu przedszkola.

Czytaj też: Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola


Co to jest ankieta adaptacyjna?

Ważnym punktem zajęć przygotowawczych jest uzupełnienie przez rodziców ankiety adaptacyjnej. Ankieta adaptacyjna to specjalny formularz, który dostarcza nauczycielom informacji na temat dziecka, które wkrótce zacznie uczęszczać do przedszkola. Oprócz pytań m.in. o choroby przewlekłe czy alergie pokarmowe, w ankiecie rodzice są proszeni o wskazanie poziomu umiejętności dziecka w zakresie czynności samoobsługowych: ubierania się, jedzenia, korzystania z toalety. Odpowiedzi są opisowe - rodzice są proszeni o to, by wskazać konkretny poziom umiejętności dziecka. Np. jeśli chodzi o jedzenie, rodzice są proszeni o zadeklarowanie, czy dziecko potrafi samodzielnie jeść, czy potrzebuje przy jedzeniu niewielkiej pomocy dorosłych lub czy wymaga całkowitej pomocy. W podobny sposób są sformułowane pytania dotyczące samodzielności w czasie ubierania się i załatwiania potrzeb fizjologicznych. Te pytania służą nie tylko przedszkolu, ale również rodzicom w zorientowaniu się, czego jeszcze ich dziecko nie potrafi, a co wymagane jest w przedszkolu. Od momentu wypełnienia ankiety do rozpoczęcia roku szkolnego jest jeszcze wystarczająco dużo czasu, by nadrobić wszelkie zaległości i w jak najlepszy sposób przygotować dziecko do przekroczenia progu przedszkola.

Czytaj też: 5 rad dla rodziców przedszkolaka

 

Kolejne spotkania

Drugie zajęcia z cyklu "dni otwartych" odbywają się pod koniec sierpnia. W tym czasie dzieci zapoznają się ze swoją szafką w szatni, znaczkiem w łazience. We wrześniu organizuje się zajęcia adaptacyjno-poznawcze dla rodziców i dzieci. W czasie tych zajęć rodzice wspólnie z dziećmi uczestniczą w zabawach i zajęciach integracyjnych, mają okazję poznać się nawzajem, co ułatwi późniejszą komunikację między nimi, nawiążą lepszy kontakt z nauczycielem grupy.

 

Zajęcia przygotowawcze są ważne dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Nauczyciele mają szansę poznać dzieci, które już niedługo trafią do ich grupy (ich potrzeby i wymagania, poziom ich umiejętności), rodzice poznają specyfikę pracy przedszkola, mogą zobaczyć, co dzieje się w przedszkolu "od środka", zaś dzieci mają czas na oswojenie się z nowym miejscem.

Posłuchaj, co psycholog mówi na temat pierwszych dni w przedszkolu.

Czytaj też: Przedszkola nie trzeba się bać

 

Tematy: przedszkole

Komentarze