Pierwsze dni w przedszkolu to duży stres dla dziecka. Przyzwyczajenie się do nowych warunków może zająć maluchowi mniej lub więcej czasu. Niektóre dzieci mogą mieć spore problemy z adaptacją do nowych warunków, ale nauczyciele i rodzice wspólnymi siłami mogą pomóc dziecku odnaleźć się w przedszkolu.
W czasie zajęć przygotowawczych rodzice mogą wraz z dziećmi uczestniczyć w zabawach
Dni otwarte
Okres adaptacji dziecka do
przedszkola trwa około 6 tygodni. Czasem proces adaptacji trwa
dłużej, czasem krócej - długość zależy od umiejętności
poszczególnych dzieci, ich poziomu samoobsługi (samodzielnie
ubieranie i rozbieranie się, samodzielne jedzenie posiłków,
załatwianie potrzeb fizjologicznych i utrzymywanie higieny),
właściwości rozwojowych, cech charakteru.
Aby dziecko szybciej zaadoptowało
się do warunków przedszkolnych, na długo przed rozpoczęciem roku
szkolnego organizowane są zajęcia przygotowawcze,
tzw. "dni otwarte". Rodzic, który bierze udział w zajęciach
przygotowawczych, dowiaduje się o wymaganiach przedszkola w
stosunku do dziecka - maluch rozpoczynający przygodę z przedszkolem
musi bowiem posiadać pewne podstawowe umiejętności (aby dobrze i w
miarę komfortowo poczuł się w nowych warunkach).
Rodzice na pierwszych zajęciach
otrzymują do wypełnienia ankietę adaptacyjną, na podstawie której
sami mogą określić poziom umiejętności, jakie posiada ich dziecko i
poziom jego dojrzałości (gotowości) emocjonalnej do przedszkola.
Pierwsze zajęcia odbywają się w maju, zaraz po zakończeniu
rekrutacji do przedszkola (na nowy rok szkolny, rozpoczynający się
we wrześniu), dlatego dzieci mają jeszcze dużo czasu na wyrównanie
ewentualnych braków. Dziecko, które posiada niewielkie
umiejętności, trudniej adaptuje się do nowych warunków, w
szczególności gorzej przeżywa rozstanie z rodzicami, ma więcej
obaw.
Na zajęciach w czasie "dni
otwartych" przyszły przedszkolak ma okazję poznać przedszkolne
pomieszczenia (sale, toalety), pracowników przedszkola, swoją
przyszłą wychowawczynię, kolegów i koleżanki z grupy, może się
pobawić sam lub wspólnie z rodzicami i rówieśnikami podczas zabaw
organizowanych przez nauczycielkę, podawany jest nawet wspólny
posiłek. Po raz pierwszy zatem dziecko uczestniczy w życiu
przedszkola.
Ważnym punktem zajęć
przygotowawczych jest uzupełnienie przez rodziców ankiety
adaptacyjnej. Ankieta adaptacyjna to specjalny formularz, który
dostarcza nauczycielom informacji na temat dziecka, które wkrótce
zacznie uczęszczać do przedszkola. Oprócz pytań m.in. o choroby
przewlekłe czy alergie pokarmowe, w ankiecie rodzice są proszeni o
wskazanie poziomu umiejętności dziecka w zakresie czynności
samoobsługowych: ubierania się, jedzenia, korzystania z toalety.
Odpowiedzi są opisowe - rodzice są proszeni o to, by wskazać
konkretny poziom umiejętności dziecka. Np. jeśli chodzi o jedzenie,
rodzice są proszeni o zadeklarowanie, czy dziecko potrafi
samodzielnie jeść, czy potrzebuje przy jedzeniu niewielkiej pomocy
dorosłych lub czy wymaga całkowitej pomocy. W podobny sposób są
sformułowane pytania dotyczące samodzielności w czasie ubierania
się i załatwiania potrzeb fizjologicznych. Te pytania służą nie
tylko przedszkolu, ale również rodzicom w zorientowaniu się, czego
jeszcze ich dziecko nie potrafi, a co wymagane jest w przedszkolu.
Od momentu wypełnienia ankiety do rozpoczęcia roku szkolnego jest
jeszcze wystarczająco dużo czasu, by nadrobić wszelkie zaległości i
w jak najlepszy sposób przygotować dziecko do przekroczenia progu
przedszkola.
Drugie zajęcia z cyklu "dni
otwartych" odbywają się pod koniec sierpnia. W tym czasie dzieci
zapoznają się ze swoją szafką w szatni, znaczkiem w łazience. We
wrześniu organizuje się zajęcia adaptacyjno-poznawcze dla rodziców
i dzieci. W czasie tych zajęć rodzice wspólnie z dziećmi
uczestniczą w zabawach i zajęciach integracyjnych, mają okazję
poznać się nawzajem, co ułatwi późniejszą komunikację między nimi,
nawiążą lepszy kontakt z nauczycielem grupy.
Zajęcia przygotowawcze są ważne dla
dzieci, rodziców i nauczycieli. Nauczyciele mają szansę poznać
dzieci, które już niedługo trafią do ich grupy (ich potrzeby i
wymagania, poziom ich umiejętności), rodzice poznają specyfikę
pracy przedszkola, mogą zobaczyć, co dzieje się w przedszkolu "od
środka", zaś dzieci mają czas na oswojenie się z nowym
miejscem.
Posłuchaj, co psycholog
mówi na temat pierwszych dni w przedszkolu.
Mamazone.pl używa plików cookies w celach statystycznych, społecznościowych, reklamowych i funkcjonalnych. Warunki przechowywania plików cookies można określić w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej na temat polityki cookies
Komentarze