Polecamy:
1 2 3 4 5
Ocena: 4,1/5 Głosów: 26
a
Wyślij znajomemu Wyślij znajomemu
Wiadomość została wysłana

E-mail znajomego:

Od:

Wiadomość:

(Oprócz twojej wiadomości zostanie wysłany link do polecanej treści serwisu)

Tabela rozszerzania diety niemowlaka

Dodano , ostatnia aktualizacja: 2015-03-04
, autor:

Sprawdź, kiedy wprowadzać do diety dziecka warzywa, owoce, mięsa, ryby, produkty zbożowe i nabiał.

NAJNOWSZA TABELA ROZSZERZANIA DIETY

 

 

Posłuchaj, co pediatra mówi na temat rozszerzania diety niemowlaka.


 

Miesiąc życia dziecka

Dzieci karmione piersią

Dzieci karmione butelką

5.

 

Warzywa: marchew, ziemniak, dynia

Owoce: jabłko

Tłuszcze: oliwa z oliwek, masło, olej rzepakowy

6.

Stopniowe wprowadzanie niewielkiej ilości glutenu (kaszka lub kleik zbożowy glutenowy) - 1 x dziennie pół łyżeczki.

Stopniowe wprowadzanie niewielkiej ilości glutenu (kaszka lub kleik zbożowy glutenowy) - 1 x dziennie pół łyżeczki.

Warzywa: pietruszka, brokuł, seler, kalafior, fasolka szparagowa, kabaczek, cukinia, brukselka, patison, kapusta, zielony groszek, soczewica

Owoce: czarna jagoda

Produkty zbożowe: kukurydza

Mięso: kurczak, indyk, królik

7.

Warzywa: marchew, ziemniak, dynia, pietruszka, brokuł, seler, kalafior, fasolka szparagowa, kabaczek, cukinia, brukselka, patison, kapusta, zielony groszek, soczewica

Owoce: jabłko, czarna jagoda

Tłuszcze: oliwa z oliwek, masło, olej rzepakowy

Produkty zbożowe: kukurydza, mąka, kasza, ryż

Mięso: kurczak, indyk, królik

Ryby: ryba morska

Jaja: ½ żółtka

Warzywa: kalarepa, burak, por

Owoce: morela, gruszka, malina

Produkty zbożowe: mąka, kasza, ryż

Ryby: ryba morska

Jaja: ½ żółtka

8.

Warzywa: kalarepa, burak, por

Owoce: morela, gruszka, malina

Warzywa: szparagi

Owoce: śliwka, czereśnia, brzoskwinia, kiwi, winogrona, rodzynki, mango, melon, banan, daktyl

Inne: majeranek, kminek, sezam, suszony koperek

9.

Warzywa: szparagi

Owoce: śliwka, czereśnia, brzoskwinia, kiwi, winogrona, rodzynki, mango, melon, banan, daktyl

Inne: majeranek, kminek, sezam, suszony koperek

Warzywa: cebula, groch, szpinak, szczaw

Owoce: jeżyna, wiśnia, porzeczka, arbuz

Inne: tymianek, cząber, estragon, bazylia, oregano, rozmaryn

10.

Warzywa: cebula, groch, szpinak, szczaw

Owoce: jeżyna, wiśnia, porzeczka, arbuz

Produkty zbożowe: pieczywo, biszkopty, sucharki

Inne: tymianek, cząber, estragon, bazylia, oregano, rozmaryn

Warzywa: bakłażan, świeży ogórek, papryka, rzodkiew, soja, pomidor, fasola, bób, kiszony ogórek, kiszona kapusta, czosnek, natka pietruszki

Owoce: żurawina, poziomka, truskawka, ananas, awokado, borówka

Produkty zbożowe: pieczywo, biszkopty, sucharki

Inne: Sól, pieprz, cynamon, kolendra, szczypiorek, koperek

11.

Warzywa: bakłażan, świeży ogórek, papryka, rzodkiew, soja, pomidor, fasola, bób, kiszony ogórek, kiszona kapusta, czosnek, natka pietruszki

Owoce: żurawina, poziomka, truskawka, ananas, awokado

Jaja: całe jajko

Nabiał: twarożek, kefir, jogurt

Inne: pieprz, sól, cynamon, kolendra, szczypiorek, koperek

Jaja: całe jajko

Nabiał: twarożek, kefir, jogurt, żółty ser

 

12.

Warzywa: rzepa, cykoria

Owoce: figa

Nabiał: żółty ser

Warzywa: rzepa, cykoria

Owoce: figa

 

13.

Warzywa: rzodkiewka, sałata

Owoce: cytrusy, orzech włoski, orzech laskowy

Inne: miód

Warzywa: rzodkiewka, sałata

Owoce: cytrusy, orzech włoski, orzech laskowy

Inne: miód

 Czytaj też: 5 ważnych faktów o żywieniu niemowlaka

Komentarze

Imię lub nick
Dodaj komentarz
15-07-2015

Add.: ktos: Rzodkiewka od 13 miesiąca a rzodkiew od 10. Są to zbliżone warzywa ale różnią się- Rzodkiewka mała czerwona najczęściej spotykana na targach. Rzodkiew występuje w paru postaiach. Np długa biała, duża czarna lub rzodkiew japońska. Pozdrawiam

15-07-2015

Moniko - czy aby na pewno uczula: dynia, brokuł, kalafior ? Aktualnie uczula zbyt czeste podawania np marchewki czy jabłka. Te warzywa mogą po prostu spotęgować wysypkę a nie uczulać. My mieliśmy podobny problem a okazało sięże słoiczkowa marchewka i banan uczulały Naszego malucha. Byliśmy w błędzie doszukując się uczulenia w groszku, cukini itd

14-07-2015

To rzodkiewka w koncu w 10 czy 13 miesiacu?

01-06-2015

A co mi sie tam na końcu wpisało? Nie mam sił miało być :)

01-06-2015

Prosze o poradę. Moj maluszek skończył 5 miesięcy. Podaje mu codziennie papkę warzywna z marchewki i ziemniaka oraz na deser jabluszko, czasem z bananem. Próbowałam wprowadzic dynię, brokul, kalafior i pietruszkę ale na wszystko dostawał po kolei wysypki. Jak mam postępować dalej. Czy synek moj moze cały czas jest tylko zupke ziemniaczano- marchewkową? Co powinnam wprowadzic teraz zeby mu urozmaicić troszkę meny? Kiedy mięsko? Doradzcie cos mamy bo szukam na internecie info ale juz mam mebli :(

18-04-2015

Ja od 4miesiaca wprowadzalam juz nowe pokarmy mimo ze syn byl na piersi.teraz ma 6miesiecy i juz prawie wszystko je.takze nie bojcie sie i pomalu wprowadzajcie nowe pokarmy!

06-02-2015

Tego właśnie szukałam,gotuję niekiedy dla mojej wnuczki.Kiedyś wielu z wymienionych tu np.owoców, nie było u nas i dlatego szukałam takich wskazówek.Oczywiście traktuję to jako wskazówkę a nie ścisły przepis na karmienie dziecka.

05-02-2015

Do 5 miesiąca tylko mleko? Ja karmię piersią podaję dziecku witaminki Vita DK bo są one niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka, tkanki kostnej i krzepnięcia krwi. Tak się zastanawiam co z innymi witaminami, czy wystarczy to co pobierze z pokarmem?

19-01-2015

ja przy wprowadzaniu nowości kieruje się głównie wiedzą mojej mamy i teściowej, bowiem dużo zależy również od uwarunkowań genetycznych, jak np. alergie u mojego szkraba. tabelka jest pomocna, również się nią sugeruję głównie, jeśli chodzi o kolejność wprowadzania warzyw. upodobania dziecka też mają znaczenie, moje ma już prawie 6 miesięcy a nadal nie chce jeść ziemniaka, więc nic na siłę. równie chętnie co słodkie kaszki pije mleko nutramigen i zjada marchewkę, kwaśne jabłko, czy brokuły :)

15-01-2015

aha dodam jeszcze, ze nie rozumiem komentarzy typu dawniej dzieci jadly to i to, a teraz wymyslaja. dawniej bylo dawniej a dzis jest dzis. ktos kto to wymyslil chyba glupi nir jest. poza tym co glupiego jest w tej tabeli? wiadomo ze nie nalezy trzymac sie jej scisle, ma byc tylko zarys i kolejnosc mniej wiecej. wazne zeby dziecko mialo w miare urozmaicona diete, a jak ktos chce dac dzieku banana w 6 mies to prosze bardzo. a co do osob ktore pisza ze w 4 miesiacu dzieci jedza hoho nie wiadomo co, to ja sie pytam po co? dp 6 miesiaca mleko moze bycjedynym pokarmem zaspakajajacym potrzeby, wiec po co zaczynac wczesniej?

15-01-2015

mnie ta tabela bardzo odpowiada, jak sie ma pierwsze dziecko, a nad glowa mamusie ktora kazda lepiej wie, to tabela jest bardzo pomocna. ja zaczelam u synka karmionego piersia wprowadzac po skonczeniu 5 mies najpierw miksswana marchewke, po tygodniu dodalam ziemniaka, po kolejnym pietruszke, a w miedzyczasie miesko, wiadomo do tego troszke grysiku i oleju. potem juz dodawalam na zmiane brokula, dynie, cukinie, por, wiadomo w medzyczasie jajko. po okolo miesiacu jak zaczelam tez stosowac inne dodatki do zupki, np kasze jaglana czy kukurydziana. w miedzyczasie dawalam pieczone jablko. po 7 mies juz codziennie maly je surowe jablko. tabela mi pomaga, a przeciez nie kazdy produkt trafi do ciety dziecka. jakos nie szukam zawziecie patisona, melona czy jezyny, zwlaszcza w zimie:)dodam jeszcze ze moj maly zaczal jesc warzywa i od razu je polubil. owoce i kaszki mleczne ktore sa bardzo na wprowadzilam po miesiacu jedzenia wazyw. i do dzis chetniej je obiad niz te kaszki.

26-12-2014

Bo Holandia to w ogole kraj gdzie wszystko inaczej. Tez tu mieszkam i za glowe sie lapie jak slucham tych "madrych" holenderskich doktorow wg ktorych np katar u 3 miesiecznego niemowlaka trwajacy od 2!miesiecy nie jest niczym zlym... Co do rozrzeszania diety to duzo bardziej odpowiada mi polski sposob i wg tej tabeli bedr rozszerzala diete.

02-12-2014

Mieszkam w holandii I tutejsi pediatrzy chyba noe komsultowali sie z polskimi pediatrami kiedy ukladali ta tabele... tu w 4 mies dziecku larmionemu butla wprowadza sie najpierw brokul, groszek I marchewke:)

23-09-2014

kiedys nie było tabeli zywienia a dzieci nie dosc ze karmione byly przegorowanym mlekiem krowim lub tym w proszku z ktorego dzisiaj robi sie kajmak to jadly to co akurat dorosli mieli na stole. zaczynano sie martwic kiedy rzeczywiscie cos sie zaczynalo dziac. teraz sie ze wszystkich karz acackac a potem wychodza alergie itd.

25-07-2014

ja wprowadzam po kolei wszystko i obserwuję czy dziecko mi ładnie reaguje, jeśli nic się nie dzieje to idę z tym dalej.teraz zaczęłam wprowadzać oleje, ale powoli i delikatnie, więcej my jemy bo odkryłam półkę oleje świata w oleofarm. świetne smaki, do sałatek jak znalazł!

07-06-2014

Tabela ma byc pomocą a nie ściska regułą bez żadnych odstępstw. Wiadomo ze w miesiąc nie wprowadzi sie wszystkich produktow w niej zawartych..jak ze wszystkim w życiu trzeba cos wybrać ja kieruje sie sezonowością. Nie wprowadzę dyni bo będzie na jesień. Chcialam karmić moje dziecko tylko piersią do skończenia 6 miesiąca ale każde dziecko inne i po 5tym jak dostala ten gluten w postaci kilku lyzeczek kaszki nie chce cycka w dzien wiec lekarka powiedziala ze pora zacząć rozszerzać dietę. Co do sloiczkow to one dopiero są bzdurą..w 4miesuacu dzieci jedzą juz tyle różnych nowości ze hoho.

12-05-2014

moim zdaniem spokojnie na 1 rzut moze iść też słodki ziemniak, są bardzo delikatne i na pewno dziecku posmakują na 1 posiłek bo są słodziutkie:) uważam jednak że najpierw trzeba zaczać od warzyw bo są mniej smaczne, a jak dziecko zasmakuje owockach to potem trudniej przekonać do bezsmakowych , gorzkich warzyw.ja bym zaczęła od ziemniaczka, potem marchew, ziemniaczek słodki ,brokułka i dopiero owocki.oczywiście stopniowo, po łyżeczce itd.

07-05-2014

dziecku karmionemu piersią pół łyżeczki kaszki z glutenem dajesz do zupki. Nie powinno sie za szybko wprowadzać nowych warzyw i owoców nawet jeśli wydaje się nam, że dziecku nic nie jest, bo tu chodzi nie o alergię, ale też o układ trawienny. Niemowlę nie posiada wszystkich enzymów trawiennych i zbyt szybkie rozszerzanie diety moze skutkować w przyszłości chorobą wrażliwego jelita lub nieszczelnego jelita. Też chciałabym, żeby moja córcia już wszystko jadła, ale ważne jest nie to co ja chcę, ale jej zdrowie

07-05-2014

nie wspomniano o pasternaku, który można wprowadzać w 6 miesiącu, a ma 3x więcej witamin niż marchewka czy pietruszka. Jest łagodny w smaku. Moja córka ma skończone 6 miesięcy, Zaczynała od: marchew, potem dynia, ziemniak, pasternak, łyżeczka oleju rzepakowego ekologicznego do zupki. teraz wprowadziłam królika. Też korzystam z poradnika BoboVita. Soczków i słodkich kaszek i kleików nie kupuję. Wolę dać jej bezsmakowe i dodać trochę owoców lub deserka ze słoiczka, a do picia przegotowaną wodę. Herbatek pić nie chce. Jeszcze się naje cukru w życiu, a jak pozna smak słodkiego to później ciężko ją będzie od tego odzwyczaić. I może być problem z wprowadzaniem kolejnych warzyw.

23-04-2014

Moja Zosia (karmiona butlą) pierwsze owoce i warzywa dostała już w 4 miesiącu życia. Królika i indyka w 5. Nigdy nie zapomnę dnia, w którym pierwszy raz spróbowała marchewki. Ja przeżywałam to niesamowicie, a ona wszystko wypluła z pogardą. W pierwszych miesiącach korzystaliśmy z poradnika Bobovity (dostałyśmy za free pocztą), a wszelkie nowości konsultowaliśmy z pediatrą (moja teściowa)i było dobrze. Zatem wydaje mi się, że groszek czy kalafior może być wprowadzony prze 6 miesiącem życia.


MAŁE DZIECKO
- NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE


Znajdź miejsca przyjazne rodzicom i dzieciom. Pomóż innym mamom i dodaj miejsca, które ty lubisz.